Juf Iris: “Ik dacht bij Jessy te weten wat er aan de hand was, maar de uitslag van het onderzoek was een verrassing”

|

Wil jij ook niets missen van deze verhalen en artikelen?! Klik HIER om Kids&Kurken op Instagram te volgen.

Jaarlijks zitten er wel één of meerdere bijzondere leerlingen in de kl

Jessy is zo’n kind. Hij is een vrolijke, beweeglijke jongen die enorm geniet van gym en buiten spelen. Wanneer hij door de gangen rent met zijn stralende lach, voel je zijn energie. Maar Jessy heeft in de klas veel moeite met concentreren. Hij lijkt constant op zoek naar prikkels en kan zich moeilijk focussen op zijn werk.

Jessy kijkt naar alles om zich heen

In de klas merk ik bijvoorbeeld dat Jessy snel is afgeleid als ik uitleg geef. Hij kijkt niet naar mij, maar naar alles om hem heen. Het lijkt alsof hij op elk geluid of beweging reageert. Wanneer er onverwachts een stoel verschuift, schrikt hij zichtbaar en kijkt meteen op. Ook is hij soms ontzettend hard in zijn gedrag: hij duwt bijvoorbeeld speels een klasgenootje aan zonder te beseffen dat het te hard is. Ook heeft hij duidelijke regels en grenzen nodig, hij weet precies als er ruimte is en maakt daar soms dan ook gebruik van. 

Hij heeft duidelijke grenzen nodig

Van de week was er een duidelijk voorbeeld. Terwijl ik aan het woord was tijdens een kringgesprek, wiebelde Jessy op zijn stoel en begon hij een gesprek met een klasgenootje. Toen ik de opdrachten ging pakken sprong hij zelfs plotseling op om iets van de kast te pakken. Het was lastig om hem terug in de kring te krijgen.

Hij heeft een hele sociale kant

Tegelijkertijd zie ik ook een prachtige kant aan Jessy: zijn sociale hart. Hij maakt moeiteloos contact. Op het schoolplein raakt hij vaak in gesprek met kinderen die hij niet kent en hij weet met zijn charme anderen aan het lachen te maken. Hij geen vaste vriendjes, een soort allemansvriend.

We gingen een gesprek aan met zijn moeder

Na een paar maanden besloot ik samen met de intern begeleider een gesprek aan te gaan met Jessy’s moeder. Ook voorgaande jaren was er al regelmatig een gesprek gevoerd over zijn opvallendheden. Zijn vader is al sinds zijn vroege jeugd niet in beeld,  moeder vertelde dat ze het vaak zwaar vindt thuis. “Het is alsof Jessy altijd aanstaat,” zei ze. Thuis ervaart ze dezelfde uitdagingen als wij op school. Hij raakt snel van slag door onverwachte geluiden, zoekt vaak de grenzen op en heeft moeite om te luisteren. Maar ze benadrukte ook hoe sociaal hij is. “Hij stapt overal op mensen af, het is echt een charmeur,” vertelde ze met een glimlach. We bespraken samen hoe we Jessy beter konden ondersteunen. Het gesprek voelde warm en open, we maakten echt samen een plan.

Samen besloten we wat er nodig was om Jessy beter te kunnen begeleiden

We besloten samen dat nader onderzoek verstandig zou zijn. Moeder gaf aan dat ze ook graag meer duidelijkheid wilde over wat Jessy nodig heeft. We kwamen erop uit dat we allemaal aan ADHD dachten. Hoewel we voorbereid waren op een lange wachttijd, zes maanden, was moeder al erg opgelucht dat er een traject in gang werd gezet. Jessy ging uiteindelijk twee dagen naar een specialistisch centrum, waar ze hem grondig onderzochten. Moeder gaf meteen toestemming om het verslag met school te delen.

De diagnose was onverwacht

Toen het verslag binnenkwam, waren we allemaal verrast. Waar we aanvankelijk dachten aan ADHD, bleek er sprake te zijn van een hechtingsstoornis. Die diagnose voelde alsof alle puzzelstukjes ineens op hun plek vielen. Het constant alert zijn, het schrikken van geluiden, zijn moeite met concentreren en grenzen… Het paste allemaal bij een kind dat moeite heeft met veiligheid en vertrouwen in zijn omgeving. Ook zijn sociale gedrag kreeg een nieuwe betekenis. Zijn charme en vlotte babbel leken een manier te zijn om verbinding te zoeken, om geaccepteerd te worden. Maar ook daarin voelde hij de grenzen niet altijd goed aan. 

We konden Jessy nu beter begrijpen

Met de diagnose konden we beter begrijpen wat Jessy nodig heeft. We pasten onze aanpak in de klas nog verder aan en ook thuis kreeg moeder ondersteuning aangeboden om hem te helpen. Jessy blijft voor mij een bijzondere leerling: een jongen met uitdagingen, maar ook met een enorme kracht en charme die je niet snel vergeet.

IRIS

Wil jij ook niets missen van deze verhalen en artikelen?! Klik HIER om Kids&Kurken op Instagram te volgen.

Plaats een reactie