Nick kan niet naar een reguliere basisschool

| ,

Marion schrijft een reeks over haar zoon Nick. Lees eerst de vorige delen.

Deel 1: Al vanaf de geboorte had ik het gevoel dat mijn zoon Nick anders was

Deel 2: Nick heeft vanaf de geboorte zeer bijzonder gedrag

Nick is vier

Inmiddels is Nick vier jaar geworden, de mijlpaal dat je kindje naar de basisschool mag. Doordat Nick al vroeg liet blijken dat zijn pad richting de basisschool anders zou verlopen, startten we samen met jeugdhulp een traject. Dit om te onderzoeken wat het beste bij hem paste om toch naar school te kunnen en te kunnen functioneren op een plekje dat zijn ontwikkeling ten goede zou komen.

Kinderdagcentrum

Na veel onderzoeken kwam eruit dat Nick toch wel behoorlijk wat extra begeleiding nodig had om zich te kunnen voorbereiden op de basisschool. Jeugdhulp zelf kon hem deze begeleiding niet bieden. Zij bieden trajecten aan met een duur van ongeveer drie maanden. Aangezien Nick niet kon en (kan) schakelen en veel moeite had (en heeft) met prikkel verwerken, betekende dit voor hem dat hij drie keer voor drie maanden op andere afdelingen zou komen. Dit zou geen fijne keuze zijn. Jeugdhulp kwam met een andere oplossing, maar daar zat wel een wachtlijst op. Omdat dit toch de beste oplossing leek, werd Nick op de wachtlijst gezet voor een kinderdagcentrum (KDC). Als zijn begeleiding hier zou starten, kon hij als het nodig zou zijn langer dan negen maanden blijven.

Onderzoeken

Sinds 10 januari van dit jaar is Nick gestart op het kinderdagcentrum. Hij wordt nu nog begeleid op een afdeling waar ze onderzoeken wat de beste definitieve afdeling voor hem zal zijn. Dit duurt ongeveer drie maanden. Daarna stroomt hij door naar zijn de afdeling waar hij blijft en begeleid wordt totdat hij klaar is voor de basisschool. Inmiddels hebben er twee onderzoeken plaats gevonden: één voor zijn ontwikkelingsachterstand en één om de graad van zijn autisme te bepalen voor het doorstromen naar een school. Uit het onderzoek voor zijn ontwikkeling kwam het heugelijke nieuws dat Nick nog maar een achterstand heeft van drie maanden in plaats van één jaar. Geweldig natuurlijk en de vooruitgang hadden we zelf al gezien. Uit het onderzoek voor zijn autisme kwam dat Nick niet op een reguliere basisschool zou kunnen functioneren. Hij stroomt hierna door naar het speciaal onderwijs, tegen die tijd is Nick vijf jaar.

Op zoek naar de beste school

Ze zijn nu op het KDC met hem aan het trainen om zindelijk te worden. Door zijn autisme en achterstand loopt dit bij Nick niet zo bevorderlijk en doen we ons best om hem zindelijk te krijgen voor hij door gaat stromen naar speciaal onderwijs. Wij als ouders zijn inmiddels opzoek naar passend onderwijs in de buurt samen met het gebiedsteam in onze gemeente en zoeken samen met hen hierbij ook taxivervoer uit.

Stappen vooruit

Voor nu gaat Nick op maandag, woensdag en vrijdag naar het kinderdagcentrum. Op deze dagen wordt hij opgehaald en thuisgebracht met de taxi. Zowel op school als in de taxi heeft hij hele lieve begeleidsters die hem door dit alles heen helpen. Hij is een heel ander kindje en zijn ontwikkeling gaat met sprongen vooruit. Nick kon 1,5 jaar geleden amper praten en kan ons nu drie of vier woordzinnen vertellen. Hierdoor is hij minder gefrustreerd en is ook voor ons de communicatie met hem makkelijker geworden. De overige twee dagen is hij lekker thuis en kan hij in alle rust prikkels verwerken van de dagen ervoor. Ons kleine mannetje voelt zich nu ook ‘gewoon’ omdat hij net als ieder ander kind als eindelijk naar school mag. Ook al is dat geen regulier onderwijs dat maakt voor hem en voor ons niets uit, hij kan eindelijk functioneren als zichzelf. Dat is wat ons allemaal gelukkig maakt! 

MARION

Plaats een reactie