Blog- en vlogmagazine voor èchte ouders

Peuter en kleuter (1-6 jaar)

Toos (34): "Mijn kind zit in de kleuterklas, en ik wil haar daar tussen de middag borstvoeding geven"

21 mei 2026 Bijgewerkt 21 mei 2026 11 min lezen 75 reacties
Ad

“Misschien is dit een goed moment om af te bouwen,” zei de juf tegen mij, en ik voelde direct onrecht

Ik zat vorige week in het kleuterlokaal terwijl de juf tegenover me uitlegde waarom school liever niet wilde meewerken aan mijn verzoek. Mijn dochter Elin ging bijna naar groep 1, maar kreeg thuis nog steeds borstvoeding. Niet de hele dag door natuurlijk, maar wel even tussen de middag. Het is een rustmoment, een stukje nabijheid en eerlijk gezegd ook gewoon iets waar Elin nog veel behoefte aan heeft. Maar terwijl ik probeerde uit te leggen dat ik best even langs wilde komen tijdens de lunch, keek de juf me aan alsof ik iets heel vreemds vroeg.

Ad

En toen zei ze dus dat het misschien tijd werd om te stoppen

Op dat moment voelde ik direct dat dit gesprek veel ingewikkelder ging worden dan ik vooraf had gedacht. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er meer begrip zou zijn vanuit school. Vooral omdat het voor Elin zo’n belangrijk rustmoment is op een lange dag. In mijn hoofd leek het vooraf eigenlijk een heel klein verzoek.

Ad

Voor ons voelde borstvoeding nooit als iets “raars”

Dat wil ik echt duidelijk zeggen. Elin is inmiddels vier jaar oud, en ja, ze krijgt nog borstvoeding. Ik merk dat mensen vaak direct allerlei aannames doen zodra een kind ouder wordt. Terwijl het voor ons nooit iets ingewikkelds is geweest. Het hoort gewoon bij ons ritme. Schooldagen zijn lang voor zo’n kleintje. Druk ook. Vooral alle indrukken zullen haar soms behoorlijk moe maken. Nieuwe kinderen, nieuwe regels en een volle dag vragen veel energie van haar. Juist daarom voelt dat moment samen voor mij zo waardevol.

Ad

Ik had eigenlijk verwacht dat school daar wel een beetje flexibel in zou zijn

Niet dat ze speciaal een hele ruimte moesten regelen of ingewikkelde aanpassingen moesten doen. Ik wilde gewoon tijdens de lunchpauze even langskomen. Tien minuten misschien. Even samen zitten op de gang. En daarna zou Elin gewoon weer meedoen met de klas. Ik dacht eerlijk gezegd dat dit soort kleine dingen best bespreekbaar zouden zijn. Vooral op een basisschool waar zoveel aandacht is voor welzijn en ontwikkeling. Daarom stapte ik ook vrij open dat gesprek in. Ik had totaal niet verwacht dat het direct zoveel weerstand zou oproepen.

Ad

Het continurooster maakt het alleen ingewikkelder

Vroeger gingen kinderen tussen de middag vaak nog naar huis. Dan was dit waarschijnlijk helemaal geen probleem geweest. Maar nu blijven alle kinderen op school. Ze eten samen in de klas, vaak kijken ze dan ook een filmpje. Met z’n allen. De klas blijft eigenlijk altijd samen. Ik besloot het netjes vooraf bespreekbaar te maken. Ik wilde juist open communiceren. Dus ik maakte een afspraak met de juf. Ik dacht echt dat het vooral een praktisch gesprek zou worden. Een kwestie van afstemmen. Niet een discussie. Achteraf gezien liep dat gesprek alleen totaal anders dan ik had verwacht. Dat maakte het uiteindelijk ook zo ongemakkelijk.

Ad

De juf reageerde direct terughoudend

Dat voelde ik eigenlijk meteen toen ik het onderwerp aansneed. Ze keek eerst even verrast. Daarna zei ze dat ze zoiets nog nooit had meegemaakt op school. En dat ze niet goed wist hoe ze daarmee om moest gaan. Ik merkte direct dat ze zich ongemakkelijk voelde bij het onderwerp. Alsof ze bang was om iets verkeerds te zeggen. Daardoor werd ik zelf ook onzekerder tijdens het gesprek.

Ad

Ik probeerde rustig uit te leggen waarom dit belangrijk voor ons is

Niet alleen vanwege voeding. Mensen denken bij borstvoeding vaak direct aan melk en baby’s. Maar voor Elin is het vooral ook veiligheid en rust. Een overgangsmoment op zo’n lange schooldag. Ik probeerde echt duidelijk te maken dat het voor haar emotioneel veel betekent. Niet als luxe of verwend gedrag, maar gewoon als een vertrouwd moment. Vooral nu alles op school nog zo nieuw voor haar gaat zijn. Ik hoopte dat de juf dat misschien beter zou begrijpen als ik het rustig uitlegde.

Ad

De juf leek daar eerlijk gezegd weinig mee te kunnen

Ze bleef vooral praten over structuur en regels. Dat alle kinderen samen blijven tijdens de middagpauze. Dat ze liever geen uitzonderingen maken. En dat ze rust willen houden in de groep. Ik voelde tijdens het gesprek steeds sterker dat we totaal anders naar de situatie keken. Voor mij ging het over verbinding, veiligheid en behoeften van mijn kind. Voor school leek het een praktisch probleem te zijn dat vooral niet in het systeem paste.

Ad

Ergens snap ik die praktische kant ook wel

Dat wil ik echt eerlijk zeggen. Ik begrijp best dat een school niet voor ieder kind compleet andere regels kan maken. En ik snap ook dat een juf verantwoordelijk is voor een hele klas. Maar tegelijk voelde het alsof er totaal geen ruimte was om mee te denken.

Ad

Vooral die opmerking over afbouwen deed mij pijn

Ze zei het vriendelijk hoor. Niet gemeen. Maar wel heel duidelijk. “Misschien is dit een goed moment om af te bouwen.” Ik voelde me op dat moment ineens heel ongemakkelijk. Alsof ik mezelf moest verdedigen. Alsof ik iets deed wat niet normaal was. Terwijl borstvoeding geven toch letterlijk iets natuurlijks is. Ook als een kind ouder is. Dat mensen daar zo’n sterke mening over hebben, blijf ik ingewikkeld vinden. Toen Elin een baby was, vond iedereen borstvoeding prachtig. Dan kreeg ik complimenten. Dan was het “goed bezig mama”. Maar zodra een kind ouder wordt, verandert ineens de toon. Ineens vinden mensen het vreemd, of overdreven, of niet meer passend. Terwijl het voor ons helemaal niet ingewikkeld voelt.

Ad

Elin zelf is er ook heel ontspannen onder

Ze vraagt er niet hysterisch om. Ze eist het niet op. Maar vooral op spannende of vermoeiende dagen merk ik dat ze behoefte heeft aan dat contactmoment. En schooldagen zullen voor haar best intensief zijn. Mensen vergeten soms hoe jong kleuters eigenlijk nog zijn. Elin speelt nog met poppen. Ze slaapt soms nog met een knuffel in haar armen. En dan verwachten we ineens dat ze vijf volle dagen compleet zelfstandig meedraait in een schoolsysteem. Juist daarom wilde ik dat middelmoment behouden. Niet voor eeuwig. Duhhh. Ik ben echt niet van plan haar op haar tiende nog borstvoeding te geven. Maar gewoon nu, in deze fase. Totdat zij er vanzelf minder behoefte aan krijgt.

Missing alt text
Ad

Toch gaf school vooral bezwaren

Volgens de juf was er geen geschikte ruimte. Ze wilde liever niet dat ik op de gang zou zitten. Ook omdat andere kinderen daar vragen over konden stellen. En omdat ze rust in de school wilden bewaren. Dat vond ik ergens best pijnlijk om te horen. Want wat is daar precies onrustig aan? Een moeder die haar kind even vasthoudt tijdens de lunchpauze? Het voelde ineens alsof iets heel normaals geheim moest blijven. Alsof het niet gezien mocht worden. Ik stelde nog voor om heel discreet te zijn. Desnoods in een leeg kamertje. Of een kantoor.

Ad

Op een gegeven moment voelde het gesprek steeds ongemakkelijker

Alsof we totaal langs elkaar heen praatten. Zij bleef teruggaan naar regels, structuur en gelijkheid binnen de groep. En ergens botste dat compleet. Wat me misschien nog wel het meest raakte, was het woord “uitzondering”. Dat bleef de hele tijd terugkomen. Alsof Elin een probleemgeval zou worden als ik even langskwam. Terwijl het letterlijk om tien minuten gaat. Tien minuten op een hele schooldag.

Ad

Mijn man kijkt er heel anders naar

Hij zegt dat school nu eenmaal regels heeft. En dat we misschien moeten accepteren dat deze fase vanzelf verandert. Maar voor mij voelt het niet zo simpel. Misschien omdat ik voel hoeveel behoefte Elin er nog aan heeft. Ik ben daarna online ervaringen van andere moeders gaan lezen. Blijkbaar ben ik helemaal niet de enige. Er zijn meer vrouwen die langer borstvoeding geven terwijl hun kind al op school zit. Sommigen kolven nog. Anderen gaan inderdaad tijdens de lunch even langs.

Ad

Dat gaf ergens ook opluchting

Omdat ik me door het gesprek met school ineens bijna abnormaal voelde. Terwijl het wereldwijd helemaal niet vreemd is om langer borstvoeding te geven. Alleen in Nederland lijken mensen daar sneller ongemakkelijk van te worden. Dat gevoel kreeg ik tenminste sterk.

Ad

Toch wil ik absoluut geen strijdouder worden

Ik heb geen behoefte aan ruzie met school. Elin moet daar nog jaren heen. Ik wil juist een fijne samenwerking met de juf en directie. Daarom twijfel ik ook zo over wat verstandig is. Het laatste wat ik wil, is bekendstaan als “die moeder” die overal een discussie van maakt. Tegelijk wil ik mezelf ook serieus blijven nemen in wat ik voel en belangrijk vind. Dat maakt het soms lastig om de juiste toon te vinden. Vooral omdat emoties en praktische regels hier zo door elkaar heen lopen.

Ad

Soms denk ik: misschien moet ik gewoon nóg een gesprek aanvragen

Rustig uitleggen dat het voor ons geen vreemd statement of protestactie is. Maar gewoon een stukje nabijheid voor mijn dochter. Misschien dat de directrice er anders naar kijkt. Of misschien juist helemaal niet. Ik speel dat gesprek soms al helemaal af in mijn hoofd. Tegelijk ben ik ook bang voor nog een afwijzing. Omdat zo’n gesprek me blijkbaar veel emotioneler raakt dan ik vooraf dacht.

Ad

Uiteindelijk wil ik gewoon dat mijn dochter zich veilig voelt

Op school, maar ook in de overgang tussen thuis en school. Voor haar is het gewoon mama. Warmte. Rust. Ik denk dat volwassenen soms vergeten hoe groot zulke kleine momenten kunnen voelen voor een kind. Zeker op een leeftijd waarop alles nog nieuw en spannend is. Voor Elin gaat het helemaal niet over maatschappelijke discussies of meningen van anderen. Zij zoekt gewoon even verbinding en ontspanning midden op haar schooldag. Dat is eigenlijk heel puur en eenvoudig.

Ad

Ik blijf ergens hopen dat er nog een oplossing komt

Misschien een compromis. Misschien een directrice die er toch anders naar kijkt. Of misschien gewoon wat meer begrip vanuit school. Want uiteindelijk vraag ik helemaal geen enorme aanpassing of uitzonderingspositie. Ik vraag alleen een klein momentje met mijn dochter midden op haar schooldag. Tien minuten nabijheid op een lange dag vol indrukken.

TOOS

Vera: "Kleine Yinthe wordt geopereerd aan de tumor boven haar oog"
Lees ook:

Vera: "Kleine Yinthe wordt geopereerd aan de tumor boven haar oog"

Ad

Reacties (75)

Deel je ervaringen en steun andere ouders die met vergelijkbare situaties te maken hebben.

Reactie plaatsen

Ad
A
Anne
6 dagen geleden
Kan Elin direct na schooltijd drinken bij je anders? Dan kan ze zich ook overgeven aan het ontspannen gevoel wat ze er van krijgt, er "hoeft" dan niks meer.
J
Jet
28 mei 2026
Door het continurooster zijn de kinderen vroeg uit school. Dan kun je na school thuis rustig borstvoeding geven.
S
Sidney
28 mei 2026
Misschien is het een idee om voor school of na school borstvoeding te geven Succes
MD
Marijn de Jong
28 mei 2026
Ik begrijp de behoefte van moeder en kind. Prachtig om te zien dat mama tijd wil maken om haar kind te voeden. Helaas geeft dit op school moeites. Andere kinderen willen mama ook graag zien. Waarom komt mijn mama niet? Met al het verdriet dat daar bij hoort. Gelukkig is een kind van vier niet verplicht om hele dagen naar school te gaan. Je kan op school afspreken dat je kind eerst halve dagen zal komen. Dat geeft ruimte voor jullie voedingsmoment. Later kan je het voedingsmoment misschien verplaatsen naar na schooltijd. Voor een school is het altijd afwegen wat voor alle kinderen goed is. Daarnaast is borstvoeding niets om je voor te schamen maar wel een intiem moment tussen kind en ouder. Andere kinderen kunnen daar heel eerlijk op reageren wat dan weer een gevoel kan oproepen bij jullie kind. Het zou verdrietig zijn als jullie kind zich ongemakkelijk gaat voelen over jullie voedingsmoment. Die kans is erg aanwezig als je op de gang bij je moeder zit terwijl verder niemand dat doet. Zo eerlijk moet een school wel zijn. Gelukkig zijn er dus mogelijkheden om toch samen te voeden alleen niet op de gang van school.
I
Idegroot
27 mei 2026
Ja kom ze is 4 en beetje normaal niet zo szielig doen dat hoort bij het groot worden ze blijft altijd je dochter
T
Truus
27 mei 2026
Toos, waarom zou je kind alleen veilig zijn bij mama? Of is het mama die geen afscheid kan nemen van een periode? Maak je kind geen uitzondering op school omdat jij dat graag wil. Ze wordt in de pauze door mama opgehaald en weg bij haar klasgenootjes. Misschien in het begin fijn bij mama maar later weg bij haar vriendjes om dat mama dat wil. Denk eens vanuit de positie van je kind en niet vanuit jezelf. Hoe fijn om aan het eind van de schooldag heerlijk bij mama drinken en rust vinden. Zou dat geen oplossing zijn i.p.v. thee met koekj
B
Bert
27 mei 2026
Juf heeft gelijk, u kunnen ook gewoon borstvoeding thuis geven
H
H.
27 mei 2026
Misschien is het een idee om lekker na school even jullie moment te pakken, mijn idee is dan dat je dochter ook lekker kan ontspannen dan in de pauze waar kinderen rond lopen te rennen. Succes net je besluit.
V
veerle
27 mei 2026
Stel je voor dat iedere moeder 10 minuten zou opeisen tijdens de middagpauze van de kleuters. Hou je kind thuis als je borstvoeding wil geven of schrijf het in voor halve dagen.
H
Henny
27 mei 2026
Ik snap dat he dit wil. Ik zou er zelf voor kiezen om dan misschien toch een ander moment op de dag te kiezen als ze weer thuis is. Ik snap de juf ook. Je maakt van je kind een uitzondering. Kinderen onder elkaar zijn best hard. Ik zelf zou mijn kind niet in zo'n positie plaatsen.
K
Kim
26 mei 2026
Hoi, Als je dochter nog toe is aan zulke momenten is ze nog niet toe aan een volledige dag school. Mijn advies is om haar dan een halve dag naar school te doen en haar dan op te halen om thuis te voeden. Misschien is haar behoefte als ze 5 is alweer heel anders. Ik snap dat dit voor de meeste scholen niet passend is.
A
astrid
26 mei 2026
Eerlijk gezegd ben ik nogal verbijsterd. Ik sta nu 27 jaar voor de klas en heb dit verzoek ook nog nooit gehad. Wel zijn 4 jarigen nog niet leerplichtig. Wellicht kun je overwegen om je kind voorlopig alleen de ochtenden naar school te doen als je niet bereid bent om de borstvoeding af te bouwen? Zodra dit dan wel het geval is, zou je hele dagen school kunnen gaan plannen. Zo is het een zachtere overgang?
C
Corina
26 mei 2026
Ik vraag me af of elin die behoefte heeft of mama
M
Mblik
26 mei 2026
Als de oudere kinderen dit gaan zien,is er een kans dat jouw kind voor baby wordt uitgemaakt.Zelf vind ik het afbouwen een goed voorstel. En wil je echt nog zo,n moment,dan kan het toch ook thuis?
V
Viola
26 mei 2026
Ik denk dat tot een jaar borstvoeding normaal is, daarna heeft het geen toegevoegde waarde meer aan het moeder kind contact. Voor mij is dit een on gezonde manier van handelen, die het kind op een verkeerde manier in de schijnwerpers zet en vraagtekens plaatst of je dat je kind wel moet aandoen.
J
Jolanda
26 mei 2026
Wat denk je dat er gebeurt als de school dit toe gaat staan? Straks heb je 25 moeders die allemaal wel een reden hebben om even 10 minuten even iets met hun kind te doen. De begintijd in groep 1 en/of 2 kan best zwaar zijn in het begin. Dat snap ik wel. Maar regels zijn er niet voor niets. Net zoals dat kinderen zindelijk moeten zijn, krijgen ze ook op school geen borstvoeding. Simpel.
R
Rachel
26 mei 2026
Regels zijn regels. En natuurlijk zou er gekeken kunnen worden naar uitzonderingen. Maar in mijn ogen is dit er niet een van. Als de school dit zou toelaten kunnen andere ouders ook zeggen dat ze 10 min met hun kindje willen door brengen. Borstvoeding geven is iets heel natuurlijks. En wie dat kan en wil moet dat ook zeker doen. Maar als je kind oud genoeg is om na school te gaan dan is het misschien inderdaad tijd om het af te bouwen en te stoppen. Laten we eerlijk zijn. Een kindje van 4 heeft geen Borstvoeding meer nodig om in leven te blijven. Als een kindje groter wordt zal het op een andere manier een veilig rust momentje moeten vinden. En hoe moeilijk de moeder dit ook vindt ze zal moeten leren om het los te laten. Ook wist zij wanneer haar kindje 4 zou worden en naar school zou gaan. Ze had dit ook van tevoren bespreekbaar kunnen maken bij de school. Dan had ze geweten dat het niet mogelijk was en had ze haar kindje hierop kunnen voorbereiden. Tegenwoordig lijkt het wel of overal een uitzondering voor gemaakt moet worden. En kan dat niet dan maar het verhaal op internet om daar je gelijk te halen. Nou succes.
MV
Marian Valk
26 mei 2026
Allereerst wilnik zeggen dat ik absoluut pro borstvoeding ben! Als het lukt doen want het is om veel redenen de beste keus voor je kind! Mijn jongste heeft tot haar 5e ook nog borstvoeding gekregen, zij het toen allern nog maar op troostmomentjes of soms s avonds alleen als zij het aangaf en nodig had. Misschien kan je dochter nog mee naar huis tussen de middag? Of verplaats het moment naar als ze thuiskomt van school, je weet na 4 jaar dat jouw melkproductie zich ook aanpast en dan kan ze na school lekker ontspannen bij jou. Veel succes!
H
Hedwig
26 mei 2026
Ik denk dat als je de hele situatie loskoppelt van borstvoeding, dat het beeld dan heel anders wordt. Voor elk kind is het een verandering van ritme en structuur als het naar school gaat. Een grote, die veel impact heeft. Stel dat de ene ouder zou komen omdat ze gewend zijn tussen de middag een boekje te lezen als rustmoment. De ander zou de fles komen geven en de derde wil een apart kamertje omdat Fietje gewend is aan een prikkelarm kwartiertje waar ze alleen is. En weer een ander wil dat er een bedje komt zodat Pietje zijn dutje nog even kan volhouden. Dat kan allemaal gewoon niet op school. De verandering is er en daar moet elk kind aan wennen. Ik snap dat het bij jou dubbel is omdat het om borstvoeding gaat. Maar ik zou er als school ook niet aan beginnen, zeker niet met de hoe ouders zich tegenwoordig kunnen gedragen. Kijk of je het moment kunt verplaatsen naar als je haar uit school hebt gehaald: maak daar een speciaal rustmoment van zodat ze bij jou kan bijkomen van de drukke dag.
M
Mo
26 mei 2026
Als je een uurtje wacht is ze thuis van school, als je er zoveel waarde aan hecht dan doe je het dan toch? Snap het probleem niet zo
N
Noor
26 mei 2026
Ieder kindje wil wel 10 min met zijn of haar mama of papa, dus ja dan zouden ze zeker een uitzondering maken. En ze zegt het is geen geheim, nee maar voor de andere kindjes is het niet te begrijpen: die mama is wel bij haar kindje en mijn mama? Waar is mijn mama? Het leven en structuur veranderd nu eenmaal en als ouder kun je dan het beste mee veranderen.
P
Pien
26 mei 2026
Het fijne is, dat kinderen vanaf 4 helemaal niet 5 volle dagen naar school hoeven. Dat is een keuze van de ouders. Met 4 mogen ze naar school en vanaf 5 moeten ze pas en dan nog niet fulltime. Je mag je kind 10 uur thuishouden (of eerder ophalen). De eertse 5 uur mag jij zelf beslissen. De 5 uur daarbovenop moet in overeenstemming met de directie. Mijn kinderen gaan met 6 pas de (dan) verplichte 5 dagen naar school. Dus als dit beter bij jullie opvoedvisie past, lekker doen!
AS
Albert Stoter
25 mei 2026
Heel eerlijk. Ik krijg gewoon medelijden met dat kleintje, met zo'n moeder Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening, maar ik denk dat deze mevrouw zelf vind dat ze het geweldig doet, maar ik vind dat ze totaal doorgeslagen is.
M
Mirna
25 mei 2026
Als kleuterjuf zou ik ook verbaasd staan te kijken, hoor. Is geen gangbare vraag. Maar ik zou aanraden de eerste periode (of zolang als nodig) jouw dochter met de lunch op te halen en thuis borstvoeding te geven. Stel je voor dat mijn 36 kleuters borstvoeding krijgen om 12.00 op school. Dus dan heb je nu een middenweg
C
CJ
25 mei 2026
Ik denk eerder dat moeder zich vast wil houden aan het rust moment en niet perse haar dochtertje. En mocht je het te lang vinden op school kan dat heel gemakkelijk opgelost worden dan haal je haar vanaf de middagpauze naar huis en hou je haar thuis. Ze zijn pas leerplichtig met 5 jaar. Maar ik begrijp school volkomen. Als 1 mama graag wat wil en voor elkaar krijgt dan volgen de anderen van zelf 😉. Het is ook niet eerlijk tegenover andere kinderen die het misschien ook heel moeilijk vinden en ook hun ouder niet kan zien tussendoor. Daar moet je als school zijnde ook echt niet aan willen beginnen. Geef dan borstvoeding zodra ze thuis is dan kan je toch ook gewoon je rustmomentje samen hebben? Kijk naar je kind is de dag te lang dan overleg je voor kortere schooldagen of een dag helemaal thuis tussendoor. Zelfs met 5 jaar mogen ze nog een aantal uur per week thuis blijven. Dus begrijp het probleem niet zo , moeder moet leren haar dochtertje meer los te laten en borstvoeding kan ook op heel veel andere momenten buiten school om. Moeder maakt er een probleem van.
A
Alja
25 mei 2026
🤔En wat als je haar die warmte en rust na 14 uur geeft als de school uit is?
J
Jannie
25 mei 2026
Hoi misschien kun je je kind voor en na schooltijd borstvoeding geven?
N
Natalie
25 mei 2026
Ik krijg toch een beetje het gevoel dat dit meer voor de moeder is dan voor het kind. Ik begrijp best dat je dit nog wilt blijven doen. En wellicht kan met nog een gesprek er inderdaad toch een oplossing gevonden worden voor je. Maar als jouw kind daar behoefte aan heeft dan geef je overdag een fles / drinkbeker mee en / of dan kan er na schooltijd toch een voeding gegeven worden voor de verbinding. Je moet aan kinderen juist meegeven dat t soms niet precies gaat zoals ze willen, dus dan moet je creatief zijn en je enigszins aanpassen.
E
Eem
25 mei 2026
De juffrouw en je man hebben gelijk. Je zet je kind hiermee binnen een nieuwe sociale zetting op een manier neer die afwijkt vd rest. Dat valt op. Scholen hebben regels en structuren en ouders hebben zich daaraan te houden. Wat jij thuis doet, moet jij weten. Maar je vraagt een organisatie jou en je kind een uitzonderingspositie toe te kennen. Omdat jij nog niet wil stoppen met borstvoeding op deze leeftijd.
K
Katinka
25 mei 2026
Goed dat je opkomt voor je kind. Wat je ook kunt doen is deze kleine 4 jarige ophalen en de middag lekker thuis laten zijn. Een ochtend indrukken is wel genoeg voor een 4 jarige. Ze heeft nog geen schoolplicht.
J
Joke
25 mei 2026
Beste Toos, Ik denk ook aan je dochter; ik ben bang dat het haar later altijd nagedragen zal worden . Oh , dat meisje moest zo nodig nog botstvoeding krijgen . Kinderen en hun moeders zijn hard . Op allerlei gebied . Maar in dit geval : ik ben 67 jaar maar ik moet er niet aan denken dat mijn moeder mij nog borstvoeding zou hebben gegeven .op de kleuterschool !
M
Maria
24 mei 2026
Je mag haar waarschijnlijk gewoon ophalen voor de lunch en dan thuis houden. Tenminste terwijl ze nog 4 is en ook nog deels als ze al 5 is. Dan kun je gewoon doen waar je zelf zin in hebt. Begrijp wel dat school niet wil dat ouders gedurende de dag op school komen. Er is 1 haal en 1 breng moment bij continurooster. Dus als je denkt dat het teveel is en ze de voeding tussendoor echt nodig heeft kun je haar eerder ophalen zoals mag bij 4 jarigen.
K
Kim
24 mei 2026
Hoi mama, Dat is een lastige discussie. Persoonlijk ben ik iemand die idd ook denkt goh. Als de kindjes in haar klas erachter komen is de kans ook erg groot dat ze geplaagd zal gaan worden. Misschien is het een idee om haar na school even aan te leggen? De meeste continue roosters stoppen om 2 uur. Misschien ietsje later dan je gewend bent maar ook dan, juist dan, kun je haar die veiligheid bieden. Met juist dan bedoel ik. Er is rust want je bent samen met haar in jullie eigen huis, er zijn geen kindjes omheen die haar kunnen plagen als ze het eens zien, en je dochter kan na een drukke dag lekker bij mama kruipen om haar rust en veiligheid te vinden. Het is niet heel veel later dan dat je normaal zou voeden denk ik. De meeste kindjes ( de mijne tenminste wel ) moeten even tot rust komen als ze uit school komen… Hou er alleen wel rekening mee dat ook dat stukje als je daarvoor zou kiezen snel voorbij kan zijn… Als ze eenmaal met vriendjes willen gaan spelen doe je haar denk ik ook niet eerst nog aan de borst leggen… Veel succes en hopelijk kun je voor jezelf en je dochter een weg vinden hierin… Groetjes Kim
WT
Wilma Toonen
24 mei 2026
Hallo ik ben Wilma ben zelf ook moeder van twee dochters en sta al 40 jaar in onderwijs met jonge kinderen.. voor zowel de leerkracht als de ouder heb ik volledig begrip! Beiden hebben een belangrijke motivatie, waar ze volledig achter staan. Ik zou de reden van moeder volledig respecteren maar voorstellen om dat moment van zelf voeden op een ander moment THUIS te kiezen ... Dan kan het s 'morgens voor school, direct na school of misschien s avonds voor t kind naar bed gaat...zodat ze lekker rustig en ontspannen kan gaan slapen. .hoe fijn is dat! Voor het kind zelf lijkt het me ook beter/ fijner...ze is in een schoolse sfeer....daar stelt het kind zich op in ...ze moet dan schakelen ,moeder gaat haar voeden ,daarna moet ze weer omschakelen...je vraagt dan echt veel van een kind...ik denk dat dat toch gaat opspelen...dat is niet nodig wanneer je een andere keuze zou maken. En die beste keuze moet jij als opvoeder maken voor het kind! Vriendelijke groeten en succes! Wilma.
C
Claartje
24 mei 2026
Ik lees hier een heel verhaal over een moeder die een behoefte heeft. Er wordt niet eenmaal aan het kind gevraagd wat zij er van vindt. Heeft zij hier wel echt behoefte aan of is het moeder die moeite heeft met loslaten? Dat laatste hoor ik meer in het verhaal. Misschien vind het kind het juist wel heel vervelend om uit de klas gehaald te worden en iets anders te doen dan haar klasgenootjes. Ik zou zeggen, ga eens met het kind in gesprek. En als het kind er daadwerkelijk veel behoefte aan heeft, is ze dan wel toe aan hele schooldagen. Of zijn halve dagen wellicht verstandiger of misschien zelf wel wachten tot het vijfde jaar.
P
Pris
24 mei 2026
Maar dit is wel degelijk een uitzonderingspositie waar om wordt gevraagd. Ik begrijp niet hoe deze moeder dat niet in ziet. Als je om iets vraagt wat afwijkt van wat de planning/het programma is van school, vraag je om een uitzondering. Was dit zo belangrijk geweest, had dit al vooraf bij de intake van inschrijving besproken kunnen worden. Waarop de directie nee had gezegd en waarop je je als ouder had kunnen voorbereiden (of iets anders kon bedenken). Lijkt me logisch dat een school dat niet doet. Heeft niets te maken met de bv, maar op één uitzondering volgen meerdere aanvragen en dan is het hek van de dam voor de leerkracht. Daarbij is het juist goed, naar mijn mening, dat het kind op school vooral bezig of met haar eigen ontwikkeling wat betreft omringd zijn door vriendjes en nieuwe indrukken. En het is een goed moment voor ouders om leren los te laten. Zien het wennen is, maar dat het kind het ook redt zonder een moment met moeder.
A
Anna
23 mei 2026
School is een plek van de leerlingen en de docenten. Daar zit het probleem in. Niet in het geven van borstvoeding. Jij wil graag onder schooltijd (pauze is ook schooltijd) langskomen om je dochter en stukje veiligheid te bieden. Dat is precies waar het wringt. Elin is niet het einige kind op school dat zijn/haar mama gedurende de schooldag zou willen zien, dat geeft dus problemen. Als een volledige schoolweek voor Elin in het begin te intens is kan ze ook een aantal dagen per week of een aantal uur per dag gaan. Door het continu rooster tegenwoordig zijn kinderen ook weer vroeg uit school. Je kan er ook voor kiezen op haar na schooltijd de borst te geven. Anna
M
Magda
23 mei 2026
Wat isnou 10 minuten op een hele dag basisschool. Ik durf te wedden dat wanneer er GEEN fusie was geweest tussen kleuter- en lageronderwijs , het GEEN probleem was geweest!!!!!
J
Juul
23 mei 2026
Ik hoor je constant zeggen ik wil dat mijn dochter zich veilig voelt ,dat willen die andere 24 kinderen ook dus daar heeft borstvoeding weinig mee te maken en heb je de indruk dat ze zich niet veilig voelt ,ik meer dat het jou probleem is en niet zozeer dat van je kind
M
Melanie
23 mei 2026
Misschien moet je je kind niet de uitzondering maken en accepteren dat ze groot wordt. Mocht je het echt niet willen opgeven dan na school maar een momentje thuis. Lunchen doet ze dan gewoon op school en borstvoeding als gezonde snack thuis. Heb medelijden met de juf die dit gesprek aan moest gaan.
M
Miran
23 mei 2026
Ik heb mijn dochter tot ze vijfenhalf was borstvoeding gegeven, voor ons heel normaal, de omgeving dacht daar anders over. Ik heb me daar nooit wat van aangetrokken. Ik liet het aan mijn dochter (Nu alweer halverwege de twintig) over wanneer ze er mee wilde stoppen. Toen ze naar school ging hebben we het BV-moment verplaatst naar de avond voor het slapen gaan, niet bewust) Dat ging eigenlijk vanzelf. Door alle drukte en indrukken van de schooldag was ze er niet mee bezig en vergat ze het gewoon, net als ik trouwens. Tot het bedtijd was en ze aangaf dat ze er nog behoefte aan had. Het was voor ons beiden een heerlijk rustmoment om de dag af te sluiten. Mijn advies, maak je er niet te druk om, het loopt meestal vanzelf, je kind geeft het wel aan.
M
Miriam
23 mei 2026
Misschien kun je voor jezelf beslissen om je dochter halve dagen naar school te laten gaan? Kinderen tot 5 jaar zijn nog niet leerplichtig. School kun je langzaam opbouwen. Als ze eenmaal goed gewend is, kun je ook overwegen om 's middags na schooltijd borstvoeding te geven.
G
Gon
23 mei 2026
Het word tijd dat Elin zich meer gaat richten op de rest van de wereld . De klas ,de juf, de school.. Bouwman het af en maak met haar de afspraak dat dit moment thuis hoor te gebeuren, na schooltijd samen een moment van rust en geborgenheid..
E
Erika
23 mei 2026
Waarom het bij school neerleggen als je het ook zelf op kunt lossen?? Ik begrijp dat kindjes met een continurooster om half drie uit school komen....je kunt ook bij thuiskomst even gaan zitten voor een voeding....of wacht eerst even af of je kindje dit uberhaupt nog nodig heeft...vaak zijn bijna kleuters echt toe aan school om hun wereld te vergroten , en vliegen ze door de week heen...
I
Inny
23 mei 2026
Als ze dat moment nodig heeft ga haar dan om 13 uur ophalen en geef de borstvoeding thuis. Op school kunnen ze hier niet aan beginnen, stel je voor dat iedere ouder effe binnenkomt om zijn kind te zien, knuffelen, voeden, verschonen enz. Op school moet een kind zich aan het school gebeuren kunnen geven.
I
Inge
23 mei 2026
Misschien ligt het niet bij het kind wat dat rustmoment met mama perse nodig heeft. Maar eerder de moeder zelf die nog niet kan loslaten . Op vier jarige leeftijd is het daar toch langzaam tijd voor .
M
Marjo
23 mei 2026
Dit roept heel veel vragen op. Aan alle kanten. Ik ben het met de school eens dat het niet kan en dat ze dit niet hoeven te faciliteren. Dat neemt niet weg dat ze eerlijker en directer mogen communiceren, hoe precair dat ook mag voelen. Ik begrijp je behoefte aan koestering en het bieden van veiligheid voor je kind. Dat is op zichzelf te prijzen. De vraag is of je dat op vier jarige leeftijd nog op deze manier moet doen. Borstvoeding is voor een baby een hele mooie manier om gekoesterd te worden en zich veilig te voelen. Na verloop van tijd is het echter niet meer nodig om dat in deze vorm te bieden. Vanaf het moment dat een kind kan kruipen en op onderzoek uit gaat zul je als moeder stukje bij beetje los moeten gaan laten zodat je kind veilig de wereld kan gaan ontdekken zonder navelstreng die dat dan beperkt. Vast blijven houden aan borstvoeding is vanaf dat moment een weigering om de navelstreng door te knippen vanuit moeders kant. Je houdt je kind er afhankelijk mee en ontneemt ze de ruimte om zelfstandigheid te ontdekken. Het onzichtbare koord houd je kind heel erg in jouw invloedssfeer. Daar moet je als moeder goed over na denken. Waarom heb jij de behoefte om je kind zo te beknotten en onder je vleugels te houden? Is dat jouw eigen gevoel van onveiligheid? Waarom kies je niet voor andere manieren van koesteren en veiligheid bieden die leeftijdsadequater zijn? Kun en wil je je kind onbekommerd leren om zelfstandiger te worden in denken, voelen en doen? Haar te laten ontdekken zonder haar zo te overvleugelen dat ze het idee krijgt dat de wereld zonder jou vast een heel enge en gevaarlijke plek is? Juist de onbevangenheid van een kind maakt dat het openstaat voor leren en nieuwe mensen. Jouw weigering haar los te laten smoort dat totaal in de kiem. Uiteindelijk wordt je kind hier niet veiliger van, maar onveiliger. Ze blijft afhankelijk van jou en leert niet op zichzelf vertrouwen. Je misgunt haar het opbouwen van een eigen oordeel over de wereld om haar heen. Je misgunt haar het opbouwen van een eigen ik en het vertrouwen dat ze dingen zelf op kan lossen, weerbaar te zijn en open te staan naar anderen. Dat is zorgelijk. Koestering en veiligheid bieden kan ook als je haar ophaalt uit school (en niet haar uitzonderen tussen de middag) Zonder borstvoeding, maar wel met een rustmomentje, wat eten en een beker drinken, een leuk gesprekje over wat je kind heeft gezien, gehoord en beleefd. s'Avonds samen een boekje lezen in bed is ook koestering en het vergroten van de wereld. Samen gaan wandelen, een speeltuin bezoeken of op avontuur op de fiets is ook verbinding. Dat is voor je kind een betere manier van communiceren en ontdekken en bevordert haar eigen denken en voelen. Dat is leeftijdsadequaat en passend bij haar ontwikkeling. Gekoesterd en veilig voelen is voor je kind ook dat het eigen vleugels mag hebben en die mag ontwikkelen zodat ze zelf kan vliegen. Praten en communiceren moet je ook leren en dat ontneem je haar. Stop er mee haar dat te ontnemen, haar in feite vleugellam te maken. Ga naar een psycholoog en onderzoek jouw eigen gebrek aan veiligheid. Je kind is niet jouw anker naar verbinding. Probeer dat in jezelf en bij je man te vinden. Dat je denkt dat je kind hier heel erg behoefte aan heeft is projectie. Helaas zie je dan niet jouw kind, maar enkel de behoefte van het kind in jou. Heel veel sterkte. Het is nogal wat om onder ogen te zien, maar wel noodzaak voor je kind.
B
Bianca
23 mei 2026
Ik snap je idee dat je kind op zo'n drukke schooldag behoefte heeft aan een rustmoment. Ik denk namelijk dat de meeste kinderen dat wel hebben. Niet alleen de startende kinderen. Ook de groteren. Een rustmoment, ieder op z'n eigen manier. Bij de een zal dit door middel van borstvoeding zijn. De ander wil misschien effe met mama of papa een liedje zingen, verhaaltje lezen of gewoon effe zitten met z'n knuffel.... Duizenden mogelijkheden, een klas met 25 kinderen zal 25 verschillende behoeftes opleveren. Dus wat maakt dan dat ze dat ze het ene kind wel tegemoet moeten komen en het andere niet? Het is gewoon niet haalbaar denk ik op school. Door het continuerooster zij kinderen redelijk op tijd thuis en hoe lekker is het dan om samen met je kind dat rust moment op te zoeken.
S
Sabine
23 mei 2026
Is het misschien een idee om het juist te doen, als je dochter uit school komt., dan heeft ze hem niet middenin de drukte, maar na de drukke dag en fijn rustpunt met Mama. Ik vind het als kraamverzorgster prachtig om te lezen dat er nog borstvoeding gegeven wordt. Lekker doen waar je je goed bij voelt
C
Catharina
22 mei 2026
Hoe ik dit lees: mijn kleintje word groot en ik heb moeite met loslaten. Ik snap heel goed dat het moeilijk is, maar die 10 minuten apart kan veel doen voor haar ( maar ook de andere kindjes die ook hun mama willen ) op school, als je zo graag die nabijheid wil houden doe het dan na schooltijd als jullie weer thuis zijn.
E
Ella
22 mei 2026
Nee is Nee om eerlijk toe te geven en het is ook best raar dat jij 10 min van je dochters dag wilt hebben om haar borstvoeding te geven. Als het dan moet verplaats de tijd naar voor het slapen gaan of als zij thuis komt na een dag vol indrukken het is gewoon vreemd dat dit een vreemd verzoek vind. Denk aan alle andere kinderen die niets liever bij hun ouders willen zijn of andersom als ze jou die vrijheid geven moet deze vrijheid voor een ieder zijn en dat is onmogelijk met zo een grote multiculturele samenleving of gewoonte persoon zoals jij jezelf omschrijft..
N
Nina
22 mei 2026
Ik vind het mooi wat je doet en je intenties en ik zou het blijven doen als dit voor jullie zo belangrijk is. Basisscholen raken over alles in de stress wat niet gemiddeld is, dus maak je daarover vooral niet druk. Om het praktisch op te lossen, je zegt het is een rustmoment. Heeft Elin dan misschien niet meer aan een rustmoment na schooltijd? Even ontprikkelen bij mama. Het kan andere kinderen van streek maken of strijd komen als Elin haar mama mag zijn tussen de middag en de anderen niet. Ook kan het voor Elin moeilijk zijn zich van haar moeder los te moeten maken en weer de drukke klas in te gaan. Ik zou het na school doen.
N
nienke
22 mei 2026
Erg mooi om te lezen dat je zo goed naar je dochter kijkt. School is echt een overgang, veel prikkels en inderdaad kan zo'n momentje samen even ontspannend zijn. Ik ben zelf ook juf in een kleuterklas en ik vind het erg mooi dat je zo goed inziet dat kinderen ook echt rust nodig hebben. Wat ik als juf zou zeggen tegen een moeder is toch ook het argument dat andere kinderen als ze het zien er misschien iets van zeggen. Kinderen met een luier, en dat is natuurlijk iets totaal anders dat snap ik, daar hoor ik klasgenoten ook opmerkingen over maken (lacherig doen). Kinderen kunnen best hard zijn naar elkaar toe en zelf zou ik mijn kind daar tegen willen beschermen. Op de gang voeden valt dan af. Een kantoortje...ook dan krijg je vragen van andere kinderen. Waar gaat .... Heen? Waarom komt de mama van.... Altijd langs? Je staat zo mooi klaar voor je dochter met alleen maar goede intenties. Misschien dat je dit punt mee kunt nemen in je afweging. Wat jij zou willen is zeker niet verkeerd, je kijkt zo goed naar je dochter, mocht je uiteindelijk toch langs kunnen komen voor een voeding, hoop ik alleen dat je echt een plekje kan vinden met privacy. Hoe goed een juf of meester ook het gesprek met kinderen aangaat als ze iets onaardigs zeggen. De opmerking is al gemaakt en wie weet is thuis voeden dan ook opeens voor je dochter beladen omdat klasgenoten iets gezegd hebben. Liefs, Nienke
P
Pien
22 mei 2026
Beste Toos, je benoemt dat je geen uitzonderingspositie wilt en toch is dat naar mijn mening wel waar je om vraagt. Je hebt zelf de keuze gemaakt voor een school met een continuerooster, wat inhoud dat je kind geen middagpauze heeft waarin zij contact heeft met een ouder. Dat geldt voor alle kinderen op die school. Ik begrijp de beslissing van de school om geen 10 minuten op de gang toe te staan dan ook heel goed. Wat als andere kinderen het ook fijn vinden om tussen de middag even 10 minuten te knuffelen met hun moeder? Mogen die moeders dan ook komen? En wat doet dit met de kinderen wiens moeder door bijvoorbeeld werk niet even kan komen knuffelen? Ik vind het mooi dat je borstvoeding geeft en bewust kiest voor momenten van rust en contact. En ik vind het wonderlijk dat je kiest voor een school zonder middagpauze thuis en dan verwacht dat de school toch fasilliteert dat je tussen de middag tijd met je kind hebt.
A
Anoniem
22 mei 2026
Super dat je dochter borstvoeding mag krijgen. Zou het niet lastig zijn voor je dochter om even mama te zien en dan weer afscheid te nemen? Je kan als ze 4 is haar ook gewoon tussen de middag ophalen en haar rustig aan lange dagen laten wennen. Als ze 5 is mag ze ook nog een aantal uur per week missen. Misschien kan je op die manier rustig opbouwen met school en thuis lekker voeden.
M
Mieke
22 mei 2026
Nou voor mij spoor je niet helemaal. Jij hebt er vooral behoefte aan en kan je kind niet loslaten. Jij bent bang om niet 'nodig' gevonden te zijn. Jouw kind wil normaal zijn en bij de groep horen. Al die zogenaamd spannende dingen doorlopen alle kinderen en maken ze weerbaar in hun latere leven. Jij kweekt nu al een rubbere tegel snowflake kind. Mijn moeder( jaren 60/ 70) was thuis maakten boterhammen en zat met ons aan tafel dan gingen wij even spelen en zij door met wassen en schoonmaken en eten bereiden want geen wasmachine, stofzuiger of thuisbezorging voer. Jij plaatst je kind buiten de groep. Je bent een egoistisch slappe vaatdoek die haar kind zelfstandigheid ontzegt. En andere moeders veroordeelt omdat zij wel hun kinderen loslaten. Jij voelt je waarschijnljjk minder vrouw als je kind niet de hele dag aan je tiet lurkt. Ik vind mensen zoals jij een schande voor het vrouwzijn.
L
Lau
22 mei 2026
Loslaten is ook meer een ding voor de ouders he. Geloof niet dat kindlief hier trauma aan over gaat houden hoor. Mama moet leren loslaten.
L
Lau
22 mei 2026
Loslaten is ook meer een ding voor de ouders he. Geloof niet dat kindlief hier trauma aan over gaat houden hoor. Mama moet leren loslaten.
R
Roos
22 mei 2026
Ingewikkeld, maar ik denk inderdaad dat het onduidelijk is voor kinderen als 1 moeder extra op school komt en anderen niet. Veel jonge kleuters zullen daar denk ik van slag van raken omdat ze ook nog hun moeder missen en daar aan herinnert worden. Kan het niet na school, thuis als rustmoment? Een ander idee is om je kind nog geen vijf dagen te laten gaan, maar met drie of vier dagen te starten. Dat is op de school van mijn kinderen heel normaal. Succes, ik snap dat het je bezig houdt en gesprekken voert in je hoofd!
H
Heleen
22 mei 2026
Ook ik heb mijn dochter gevoed tot haar vierde jaar. Helaas adviseerde de kinderpsycholoog me te stoppen, omdat een kind onafhankelijk moet worden. Ik heb er altijd spijt van gehouden dat ik naar zijn advies geluisterd heb. Ik had het liever zelf rustig aan af gebouwd, in een tempo dat goed was geweest voor mijn kind. Mijn advies dus: luister altijd naar je eigen gevoel en vooral ook de behoefte van je kind.
H
Helena
22 mei 2026
Wat ik niet begrijp is: je kind is oud genoeg om uit een beker te drinken. Ik begrijp de voordelen van borstvoeding, maar dat kun je op zulke momenten dan toch afkolven en in een beker doen? Waarom moet je 4-jarige per se rechtstreeks uit de borst drinken? Op school uit de beker en dan thuis lekker aan de borst.
S
Sonja
22 mei 2026
Ik denk dat het eerder een kwestie is van: als we dit toestaan, komt dadelijk een andere ouder, met een of andere reden, ook even langs. En de volgende. Waar trek je de grens dan? Het gaat niet alleen om borstvoeding, het gaat erom dat kinderen leren op school te zijn, zonder papa/mama om zich heen. Als ze uit school komt, kan dat momentje van geborgenheid ook gepakt worden. Het hoeft niet weg te gaan, het wordt dan alleen verschoven...
G
Grietje
22 mei 2026
Ik snap school heel goed. Dit is praktisch niet te doen. Jij wilt je kind even 10 minuten bv geven in de lunchpauze. Een andere moeder wil dan misschien wel even een boekje lezen met haar kind. Want tja, dat is haar kind gewend. En voor je het weet zit de kleuterklas verspreid over het hele gebouw hun 1 op 1 momentje met mama te hebben. Overdreven? Ja lichtelijk, maar het punt is gewoon dat als je voor de ene ouder een uitzondering maakt, waarom dan niet voor een ander? Als jouw dochter daar nog zoveel behoefte aan heeft zou ik overleggen met school of ze de eerste periode met de lunch opgehaald kan worden en dus halve dagen naar gaat. Dan kun je haar toch met lunchtijd bv geven en went ze in een rustiger tempo aan school. Of je geeft haar haar momentje gewoon na schooltijd.
M
Merilyn
22 mei 2026
Beste Toos. Borstvoeding is geen enkel probleem, de school lijkt dat ook prima te herkennen. Je dochter, geef je zelf aan, vraagt er ook niet om. Je beschrijft haar ook echt als een heel fijn kind. De hele tekst schrijf je eigenlijk dat je zelf hier behoefte aan hebt, niet je dochter zozeer. Jij kan het niet loslaten, jij wil je meisje bij je hebben. Voor de school is het gewoon lastig als 1 ouder wel komt en de anderen niet, je dochter doet het goed, groot worden heeft niets met wel of geen borstvoeding te maken. Je haalt stress voor haar in de school door haar weg te halen bij haar vriendjes en vriendinnetjes. Misschien is het handig om hierover te praten met iemand. De school lijkt totaal niets tegen borstvoeding te hebben, maar heeft nu wel te maken met een moeder die haar dochter niet een paar uurtjes kan loslaten. Dikke knuffel en sterkte. Ps mijn stoere tiener dochter met veel vriendinnen slaapt ook nog met een knuffel. Ze heeft 3 jaar borstvoeding gehad. Ook ik vind het allemaal lastig dat loslaten zeker als ze de stad in wil enzo....
S
Sanne
22 mei 2026
Als kleuterjuf heb ik dit ook nog nooit meegemaakt. Ik begrijp de leerkracht eerlijk gezegd wel. Want het is toch wel een uitzondering. Er zijn meerdere kinderen die nog moeten wennen en het ook heel fijn zouden vinden om hun papa of mama even te zien. Dus of het nou om borstvoeding gaat of niet, jouw kind mag jou dan even zien en de andere kinderen kunnen hun papa of mama niet eventjes zien.
C
Corine
22 mei 2026
Als juf van groep 1 hou ik erg van structuur. Als moeder ben ik voor borstvoeding. En het belangrijkste vind ik respect voor de ouders. Hun kind wordt aan mij toevertrouwd. Ik zou jouw keus respecteren en ik zou als ik jou was vriendelijk maar beslist doorzetten. Het is een rollercoaster voor een kind de eerste weken op school. School dient het belang van kind en ouders. Groetjes!
K
Kim
22 mei 2026
Beste, Heel herkenbaar dit verhaal. Ikzelf geb mijn zoontje ook lang gevoed. In de laatste fase lag ons voedingsmoment voor het slapen gaan. Dat loopt dan natuurlijk iets soepeler in een dagplanning zeg maar. Maar toch vroeg hij ook wel eens overdag om een moment. Het is heel apart hoe dit proces door de natuur geregeld word en het uiteindelijk ook vanzelf op de een of andere manier stopt. Ook ik kreeg wel opmerkingen vanuit een soort van preutsheid of dat nog wel "normaal" was met die leeftijd. Behalve mijn huisarts, zelf jonge moeder op dat moment, die me complimenteerde met get volhouden van het voeden. Dat heeft me ook gesterkt in de natuyr zijn gang te laten gaan. Maarja, onze geweldige hyperactive alles-moet-doordraaien-altijd samenleving, zit de natuur helaas in de weg. Mvg Kim
A
Ashley
21 mei 2026
Ik begrijp je hoor. En ik vind ook dat de duur van het geven van borstvoeding helemaal ligt bij de moeder. Echter begrijp ik school wel. Er zullen meer kinderen zijn die halverwege de dag thuis missen. En ondanks dat het rot klinkt, creer je wel een soort uitzondering. Ik ben het alleen niet eens met de uitspraak van de juf dat het misschien een goed moment is om te gaan afbouwen. Dat is en blijft echt jouw keuze. Persoonlijk zou ik het voedingsmoment verplaatsen. Bijvoorbeeld direct na school (wat met een continu rooster waarschijnlijk 2 uur later is) of aan het einde van de dag als een soort rustige afsluiting. Ik vrees dat je het standpunt van school niet kan veranderen, maar dat betekent niet het einde van de voedingsmomenten. Ik wens je heel veel succes, maar er komt vast een oplossing!
L
Laura
21 mei 2026
Ik vind het lastig hier op te reageren. Want ik hoor dat je dit heel belangrijk vindt, en als borstvoedende moeder die zelf ook al opziet tegen ooit moeten stoppen snap ik dit. Maar ik denk dat het goed is kritisch na te denken voor wie je dit doet, voor jezelf of je kind. Je hoeft niet helemaal te stoppen, maar ik denk wel dat je een kind op deze manier wel een gekke positie in de klas geeft. Bovendien leert ze zonder dit rustmomentje misschien wel andere manieren voor ontspanning of blijkt ze het helemaal niet te missen. Het is ook heftig, dat je kleine kindje ineens zo groot is dat ze naar de basisschool gaat, daar mag je best even verdrietig over zijn. Maar loslaten hoort ook bij het leven en bij het opgroeien, en het is ook heel mooi om te zien hoe kinderen steeds zelfstandiger worden. Ik zou het persoonlijk hierbij laten, accepteren dat het voor jou (en misschien ook wel even voor haar) wennen is en dan extra genieten van jullie moment in de avond of ochtend.
W
Wendy
21 mei 2026
Beste Toos, Het klinkt alsof de school waar jullie voor hebben gekozen niet passend is voor waar jij denk dat de behoeften voor jouw kind liggen. Ik heb bewust voor een ander soort onderwijs gekozen omdat ik het er helemaal mee eens ben dat 5 volle dagen voor 4-jarige kinderen niet passend is. De school waar mijn zoon heen gaat start met 4 dagen school op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag, van 8.30 uur - 13.10 uur. In jouw geval zou je dan ook het borstvoeding probleem niet hebben omdat dat dan na 13.10 uur kan. Misschien eens kijken of er bij jou in de buurt ook een school is wat beter aansluit bij de behoeften van jouw dochter?
L
Linda
21 mei 2026
Allereerst, ik ben enorm pro borstvoeding. Maar... Misschien is er meer aan de hand dan alleen de behoeftes van je kindje. Het afbouwen van borstvoeding is ook een stap in loslaten. Ben je hier zelf al aan toe? Eerlijk gezegd ben ik persoonlijk bang dat je door op school voeden je kind onterecht klein houdt. Ja, wereldwijd is langdurig borstvoeding geven normaal. Echter, dit betreffen wel veelal landen waar er voedseltekorten zijn. In de westerse wereld is langdurig borstvoeding geven niet nodig. Al met al vraag ik me af om wiens behoeftes het stuk gaat, misschien een confronterende vraag, maar wel een belangrijke...
A
Anoniem
21 mei 2026
Waarschijnlijk heeft de juf nog nooit deze vraag gehad en eerlijk ik denk niet dat er in de kleuterklassen waar mijn kinderen zitten/zaten moeders zijn die nog borstvoeding geven. Je bent wel een uitzondering hierin en ik denk dat je je vergist hebt dat het voor jou een normale vraag is die bij anderen heel anders overkomt. Tegelijkertijd ben ik met je eens dat door het naar school gaan, het ritme van 5 schooldagen en alle prikkels in de klas door zoveel kindjes, het lang kan duren voordat het kind er aan gewend is. Daarom gaan kinderen vaak de eerste tijd alleen maar sochtends. Daarnaast is je kind pas leerplichtig als ze 5 is. Ze hoeft niet gelijk mee te gaan in het systeem. Succes met zoeken naar een oplossing en een fijne schooltijd voor je dochter!
A
Anoniem
21 mei 2026
Waarschijnlijk heeft de juf nog nooit deze vraag gehad en eerlijk ik denk niet dat er in de kleuterklassen waar mijn kinderen zitten/zaten moeders zijn die nog borstvoeding geven. Je bent wel een uitzondering hierin en ik denk dat je je vergist hebt dat het voor jou een normale vraag is die bij anderen heel anders overkomt. Tegelijkertijd ben ik met je eens dat door het naar school gaan, het ritme van 5 schooldagen en alle prikkels in de klas door zoveel kindjes, het lang kan duren voordat het kind er aan gewend is. Daarom gaan kinderen vaak de eerste tijd alleen maar sochtends. Daarnaast is je kind pas leerplichtig als ze 5 is. Ze hoeft niet gelijk mee te gaan in het systeem. Succes met zoeken naar een oplossing en een fijne schooltijd voor je dochter!
S
Sylvana
21 mei 2026
Je kan die tussen de middag best stoppen vindt ik.. mijn zoon kreeg ook tot met zijn vierde maar niet op school. Uiteindelijk alleen savonds wanneer hij op bed lag. En anders haal je haar tussen de middag op. Als ze vier zijn zijn ze nog niet leerplichtig!
E
E
21 mei 2026
Hoi, super zeg dat je nog steeds borstvoeding geeft. Ons zoontje is 3enhalf, en drinkt ook nog de borst. Soms tussen de middag, elke avond, en elke ochtend. Is het misschien een optie haar smiddags thuis te houden? Ze is tot haar 5e niet leerplichtig. Ook fijn om gewoon rustig aan school te wennen toch? En dan kan ze gewoon lekker bij je drinken als ze thuis komt.