Rianne zit met de handen in het haar: “Mijn zoon weigert zijn huiswerk te maken”

| ,

Wil jij ook niets missen van deze verhalen en artikelen?! Klik HIER om Kids&Kurken op Instagram te volgen.

Max had altijd alles makkelijk gevonden

Op de basisschool vloog hij door alles heen. Rekenen, taal, geschiedenis, hij hoefde maar half te luisteren en haalde toch tienen. Zijn leerkrachten zeiden het al jaren: “Max is slim, hij gaat het ver schoppen.” Toen hij aan het eind van groep 8 een VWO-advies kreeg, waren we niet verbaasd. Trots, dat wel, maar verbaasd? Nee.

En toen begon de middelbare school

Ik zie hem nog gaan, met die veel te grote rugtas. Max, mijn kleine jongen, op weg naar een nieuwe fase in zijn leven. Ik had er vertrouwen in. Hij zou het wel redden. Makkelijk. Maar al binnen een paar weken merkte ik dat er iets niet helemaal goed ging. Zijn eerste huiswerkopdracht voor Engels kwam terug met een 4. “Hoe kan dat nou?” vroeg ik verbaasd. “Je had toch tijd genoeg om te leren?”

Hij haalde zijn schouders op

“Geen zin in school,” zei hij alleen. Geen zin. Dat waren de woorden die de toon zouden zetten voor de rest van het schooljaar. Max had simpelweg geen zin. Geen zin om huiswerk te maken, geen zin om te leren, geen zin om zich ergens voor in te spannen. Als ik hem vroeg of hij zijn boeken al had opengeslagen, mompelde hij iets onverstaanbaars en bleef gewoon op zijn telefoon zitten scrollen. Als ik aandrong, werd hij boos. “Laat me met rust, mam! Ik weet heus wel wat ik moet doen.”

Maar hij deed niets

Helemaal niets. De cijfers begonnen binnen te komen. Eerst een 5 voor wiskunde, daarna een 3 voor biologie. Toen een 2,8 voor geschiedenis. Ik wist niet wat ik zag. Max, die ooit moeiteloos tienen scoorde, leek ineens niet meer te kunnen leren. “Misschien moet je hem wat meer ruimte geven,” zei Caspar, mijn man. “Misschien pakt hij het zelf wel op als we hem niet zo pushen.”

Ik besloot het te proberen

Een week lang zei ik niets over huiswerk. Geen herinneringen, geen controle. En wat deed Max? Helemaal niets. Hij kwam thuis van school, gooide zijn tas in een hoek en plofte op de bank. De enige beweging die hij maakte, was naar de koelkast lopen om iets te eten te pakken. “Max, hoe denk je dat dit gaat werken?” vroeg ik op een avond, toen hij voor de zoveelste keer op de bank lag met zijn telefoon.

Hij keek me aan alsof ik iets heel vreemds zei

“Het komt wel goed, mam. Maak je niet druk.” Maar het kwam niet goed. Integendeel. De cijfers bleven slecht, en Max leek zich er niet eens druk over te maken. Caspar probeerde met hem te praten. Hij ging naast hem zitten en begon op rustige toon uit te leggen waarom het belangrijk was om zijn best te doen. “Je bent slim, Max. Je hebt zoveel potentie. Maar als je niets doet, kom je nergens. Dat weet je toch?” Max luisterde, knikte zelfs af en toe, maar zodra het gesprek voorbij was, ging hij gewoon weer verder waar hij mee bezig was: helemaal niets.

Ik wist niet meer wat ik moest doen

Ik probeerde alles. Strenger zijn (geen telefoon, computer etc), afspraken maken, beloningen beloven, niets hielp. Max bleef in zijn eigen wereldje zitten, alsof de rest van de wereld hem niet kon schelen. Op een dag hadden we een afspraak met de mentor. “Max is een slimme jongen,” zei ze, “maar hij laat het volledig afweten. Als dit zo doorgaat, haalt hij het VWO niet. Misschien is hij beter op zijn plek op de HAVO.”

Die woorden voelden als een klap in mijn gezicht

HAVO? Niet dat er iets mis is met de HAVO, maar Max hóórde gewoon op het VWO. Dat was waar hij thuishoorde, waar zijn intelligentie paste. Maar als hij zo doorging, was dat niet haalbaar. Ik kon niet geloven dat we dit gesprek voerden. Dit was mijn zoon, de jongen die ooit met gemak alles oppakte. Hoe was het zover gekomen? “Misschien moeten we hem gewoon laten vallen,” stelde Caspar voor. “Misschien moet hij zelf inzien dat het zo niet werkt.”

Het idee maakte me nerveus, maar misschien had Caspar gelijk

Misschien was het tijd om Max de verantwoordelijkheid te geven en hem de gevolgen van zijn keuzes te laten voelen. Dus we lieten hem gaan. Geen controle, geen herinneringen, geen pushen. En wat gebeurde er? Weer helemaal niets. Max bleef doen wat hij altijd deed: luieren, gamen, nietsdoen. De cijfers bleven slecht. En ik? Ik zat met mijn handen in het haar. Elke keer als ik naar hem keek, voelde ik een mengeling van frustratie en verdriet. Hoe kon hij dit laten gebeuren? Hoe kon hij zichzelf zo laten zakken?

Op een avond, toen Max al in bed lag, praatte ik met Caspar

“Ik weet het niet meer,” zei ik. “Ik weet echt niet meer wat we moeten doen.” Caspar zuchtte. “Ik ook niet. Maar misschien is dit iets wat hij zelf moet oplossen. Misschien is dit gewoon een fase.” Een fase. Dat hoopte ik maar. Maar diep vanbinnen was ik bang dat het meer was dan dat. Ik was bang dat Max vastliep en niet wist hoe hij eruit moest komen. En ik wist niet hoe ik hem moest helpen.

Het bleef niet alleen bij school

Zelfs thuis begon zijn houding te veranderen. Max was altijd een beetje chaotisch geweest, maar nu leek hij helemaal geen verantwoordelijkheid meer te nemen. Zijn kamer was een ramp. Stapels kleding lagen overal, zijn bureau was bedolven onder halflege flesjes frisdrank en etensresten. Als ik er iets van zei, rolde hij met zijn ogen. “Wat maakt het uit? Niemand ziet het toch?”

Ik merkte ook dat hij steeds minder met vrienden omging

Max was altijd sociaal geweest, maar nu leek hij zich terug te trekken. Hij bracht uren door op zijn kamer, gamend of scrollend op zijn telefoon. Als ik hem vroeg of hij iets met vrienden ging doen, haalde hij zijn schouders op. “Geen zin,” was standaard zijn antwoord. Ik begon me zorgen te maken. Was dit echt gewoon luiheid, of speelde er iets anders? Ik sprak met zijn mentor, die ook niet veel wijzer werd van Max. “Hij zegt dat hij het wel begrijpt,” vertelde ze. “Maar hij laat niets zien. Het lijkt alsof hij het allemaal niet belangrijk vindt.”

Caspar en ik besloten dat we professionele hulp moesten inschakelen

Een psycholoog misschien, iemand die met hem kon praten en kon achterhalen wat er aan de hand was. Maar toen we het idee aan Max voorlegden, reageerde hij furieus. “Ik ben niet gek, hoor!” riep hij. “Ik heb gewoon geen zin om altijd maar dingen te doen waar ik geen zin in heb. Waarom moet alles altijd zo serieus?”

Zijn woorden raakten me

Was dat het? Was hij gewoon overweldigd door de druk om te presteren? Of was dit een diepere weerstand tegen volwassen worden? Ik wist het niet. Maar wat ik wel wist, was dat ik mijn zoon aan het verliezen was. En hoe hard ik ook mijn best deed, ik kon hem niet bereiken. Het was alsof er een muur tussen ons stond, eentje die hij zelf had opgebouwd en waar ik niet doorheen kon komen.

Ondertussen bleef de druk op school toenemen

Toetsweek naderde, en ik hoopte vurig dat Max zich zou herpakken. Maar elke avond zag ik hem op de bank liggen, zijn telefoon, of misschien wilde hij het gewoon niet zien. Op een avond, vlak voor de toetsweek, besloot ik hem nog één keer te confronteren. Ik ging naast hem zitten op de bank en pakte zijn telefoon uit zijn handen. “Max, luister naar me,” begon ik. “Als je nu niets doet, dan gaat het echt mis. Je kunt niet blijven wachten tot het vanzelf beter wordt. Dat gebeurt niet. Jij moet het doen. Snap je dat?”

Hij keek me aan, en voor het eerst in lange tijd zag ik iets van emotie in zijn ogen

Misschien was het schuldgevoel, misschien was het frustratie. Maar in plaats van te antwoorden, stond hij op en liep naar zijn kamer. Zonder iets te zeggen. Ik bleef achter op de bank, mijn hoofd en hart vol zorgen. Was dit het moment waarop hij eindelijk zou veranderen? Of was dit gewoon weer een uitvlucht? Ik wist het niet. Ik wilde mijn zoon terug, zoals hij ooit was.

RIANNE

Wil jij ook niets missen van deze verhalen en artikelen?! Klik HIER om Kids&Kurken op Instagram te volgen.

13 gedachten over “Rianne zit met de handen in het haar: “Mijn zoon weigert zijn huiswerk te maken””

  1. Vervelend natuurlijk, maar keuzes hebben consequenties. En er is niets mis met praktisch opgeleiden, die hebben we óók gewoon nodig. Want dat is wat er straks rest als hij elk jaar een niveautje afstroomt.

    Beantwoorden
  2. Het begint met echt empatisch naar hem luisteren en je in zijn situatie inleven. Zonder direct daarop te reageren met advies en tegenwerpingen. Pas dan kan je erachter komen wat het echte probleem is. School is ook helemaal niet altijd leuk. Waarom vindt hij het zo vreselijk? Sociaal geen aansluiting, geen leuke leerstof, geen motiverende leerkrachten, onvoldoende vaardigheden ontwikkelt om het leren juist aan te pakken, of misschien wel gewoon alles. Wanneer je dit weet, kun je pas verder stappen gaan nemen.

    Beantwoorden
  3. Onze kleinzoon juist hetzelfde. Zeer goede cijfers in de basisschool en niet willen studeren in het middelbaar. Na onderzoek en testen bleek dat hij ADHD EN ASS had. Niet gemakkelijk voor de ouders en zeker niet gemakkelijk voor onze kleinzoon.

    Beantwoorden
  4. Het kan helpen wanneer je tijdens een activiteit met hem in gesprek gaat. Ook al haalde hij goede cijfers op de basisschool, wil nog niet zeggen dat hij het leuk vond. Misschien is het handig om hem te laten testen op ass, hoogbegaafdheid, adhd, etc. verder zou ik hem , tijdens een activiteit( wat hij leuk vind, vader/zoon of moeder/ zoon) wat hij zou willen doen.
    Wanneer hij het niet weet zijn er leuke spel ideeën om dat uit te vinden. Vraag aan hem wat hij nodig heeft en maak je niet te veel zorgen.
    ik wens jullie sterkte en geluk toe.

    Gert Omta

    Beantwoorden
  5. Ik denk hierbij zelf aan 3 dingen…

    1. Hij wordt misschien gepest op school, wat de algehele ervaring natuurlijk flink tegen laat vallen. Zelf ben ik heel lang gepest geweest en dat heeft zeker invloed gehad op mijn productiviteit en ik was hier helemaal depressief van (en dat nog naast de ‘normale’ kwalen en veranderingen vand e pubertijd).
    2. Hij is een type die meer met de handen wil doen dan alleen maar met de neus in de boeken. Waardoor hij zich helemaal dood verveeld en niet gemotiveerd is om meer te doen.
    3. Hij heeft het zodanig makkelijk gehad op de basisschool dat hij nooit echt moeite heeft hoeven doen voor de goede cijfers. Zodanig dat hij nooit geleerd heeft om te leren. Dat hij nu echt de handen uit de mouwen moet steken voor de cijfers valt hem vies tegen en werkt demotiverend (zeker als hij anderen in de klas heeft die wel makkelijk de hoge cijfers lijken te halen en hij zich hiervoor schaamt).

    Beantwoorden
  6. Onze zoon zat op de Havo. Zelfde verhaal, erg veel gedoe om huiswerk te maken, geen zin in school. Ruzie en frustratie in huis, een jaar stress.
    Wat bleek, hij werd gepest, huilend vertelde hij dat hij o.a. digitaal gepest werd…..ik dacht dat ik gek werd. Ik was in alle staten.
    Stennis gemaakt op school omdat per direct in de kiem te smoren. Dat is gelukt, het pesten is gestopt, de schade was inmiddels gemaakt en had zijn sporen achter gelaten.
    Een eerlijk gesprek gevoerd met onze zoon, wat hij nou echt zou willen.
    Hij wilde stoppen met de havo. Kreeg een overgangbewijs van havo 4 naar 5 en kon direct naar het MBO, CIOS sport.
    We hebben ons kind weer terug. Gelukkig met wat hij doet. Weer open en gezellig. Doet zijn best en haalt alles met 2 vingers in de neus. Zeer sociaal en creatief.
    Die jongen komt er wel, ben er niet bang voor.

    Beantwoorden
  7. Als ik dit zo lees, lijkt me inderdaad het probleem van niet te kunnen leren. Toen het vanzelf ging was dat natuurlijk geen probleem, maar als het niet meer vanzelf gaat natuurlijk wel. Probleem is dat Max niet praat, en als je niet praat kom je er als school en ouders ook niet achter wat er bij hem van binnen speelt. Blijkbaar kan zijn mentor ook niet tot hem doordringen. ik zou eens met de huisarts gaan praten. Eerst de ouders en daarna Max alleen. Wie weet gaat hij dan wel praten. Sterkte voor allemaal.

    Beantwoorden
  8. Misschien is het vwo te hoog voor hem. Ik had dit ook met mijn zoon en hij wilde naar een school waar hij werk en school kon combineren.
    Het werdt de hotelschool. Heeft het beroep van kelner geleerd.
    5 weken per jaar naar school voor theorie en de praktijk geleerd in een **** hotel. 38 uur.p.w. En al een behoorlijke stage vergoeding p.m.
    Misschien is een leer/werk combinatie beter voor hem. Succes.

    Beantwoorden
    • De hotelschool is gewoon bedrijfskunde gericht op de hospitality branche, is het niet? Daar wordt je niet opgeleid tot kelner, voor zover ik weet is het geen praktijkschool. Los daarvan zul je toch eerst de middelbare school moeten afronden voor je naar een vervolgopleiding door kunt stromen.

      Beantwoorden
  9. en wij hadden dit ook met onze zoon.

    ik zou een coach inschakelen.
    als hij op de basisschool overal doorheen vloog zonder te leren KAN hij gewoon niet leren. weet niet waar hij moet beginnen want hij heeft nooit geleerd om te “leren”. het ging allemaal vanzelf. dan is het heel lastig.

    Beantwoorden

Plaats een reactie