Juf Iris: “Ik kon er de vinger niet precies op leggen, de IQ-test bij Colin gaf dan ook een heel verrassend beeld”

| ,

Wil jij ook niets missen van deze verhalen en artikelen?! Klik HIER om Kids&Kurken op Instagram te volgen.

Laat je email achter via de roze button onderaan deze blog, dan krijg je een bericht zodra er een nieuw deel van deze reeks wordt geplaatst!

Colin heeft veel mooie kanten

Colin is een gezellige jongen, geliefd bij zijn klasgenoten en met een bijzondere gave om te vertellen. Hij heeft een opvallend goede algemene kennis en weet zijn klasgenoten keer op keer te boeien met verhalen over de Egyptenaren, de eerste en tweede wereldoorlog, en nog zoveel meer. Als Colin vertelt, hangt de hele klas aan zijn lippen. Zijn enthousiasme en passie werken aanstekelijk.

Er is ook een andere kant vol uitdaging voor hem

Maar zoals bij zoveel kinderen is er ook een andere kant. Hoewel hij mondeling uitblinkt, loopt hij bij zelfstandig werken vaak vast. Colin raakt snel afgeleid, dwaalt met zijn gedachten af, en lijkt soms compleet te vergeten wat hij eigenlijk aan het doen was. De intern begeleider suggereerde dat het misschien om ADHD of ADD zou kunnen gaan. Maar eerlijk gezegd, ik kon er mijn vinger niet precies opleggen. Er waren momenten waarop Colin wél geconcentreerd aan het werk was, en niet zozeer bij die dingen waar zijn interesse naar uit ging. Het was afhankelijk van de opdracht. Ook waren er genoeg en momenten waarop het totaal niet lukte, het leek geen vast patroon te hebben.

Thuis zagen zijn ouders vergelijkbare dingen

Ze vertelden dat hij bijvoorbeeld moeite had met taken als opruimen. Als ze hem vroegen zijn kamer op te ruimen, vergat hij vaak de eerste stappen en begon hij ergens halverwege zonder doel. Ondanks zijn sprankelende verhalen scoorde hij slecht op toetsen. Zijn schriftelijke werk kwam totaal niet overeen te komen met wat hij mondeling liet zien. Dat gaf me een knoop in mijn maag, want ik wist dat er zoveel meer in Colin zat dan wat zijn cijfers lieten zien.

We deden allerlei aanpassingen, echter zonder het gewenste resultaat…

In overleg met zijn ouders besloten we een aantal aanpassingen te doen in de klas. We gaven hem kortere opdrachten, gebruikten timers om zijn aandacht beter te structureren, en probeerden hem te laten werken in een rustige hoek. Maar tot mijn grote teleurstelling werkte dit niet zoals gehoopt. Zelfs met kleinere taken bleef hij snel afgeleid. Hij begon enthousiast, maar raakte na een paar minuten de draad kwijt. Bij een opdracht waarbij hij een verhaal moest schrijven, startte hij met een prachtige zin, maar bleef daarna minutenlang met zijn pen boven het papier hangen.

Zodra ik wegloop, is Colin verloren

Een ander voorbeeld was een  rekenopdracht met nieuwe strategieën. Ik begeleidde hem eerst stap voor stap, en hij leek te begrijpen wat hij moest doen. Maar zodra ik even wegliep, was hij weer verloren. De frustratie groeide, niet alleen bij Colin, maar ook bij mij. Het voelde alsof we iets cruciaals misten.

Zijn ouders wilden nog geen uitgebreid onderzoek

Colins ouders stonden huiverig tegenover een onderzoek. Ze waren bang voor een label en wilden niet dat Colin te snel in een hokje werd geplaatst. Hoewel ik daar begrip voor had, voelde ik ook dat we vastliepen zonder meer inzicht. Uiteindelijk kwamen we tot een compromis: we zouden als eerste stap alleen een intelligentieonderzoek aanvragen. Dit voelde voor hen minder beladen en bood hopelijk al antwoorden die we nodig hadden.

De uitslag was een grote verrassing

De resultaten van het onderzoek waren, op zijn zacht gezegd, een eyeopener. Zoals verwacht scoorde Colin hoog op verbale intelligentie. Zijn vermogen om ideeën mondeling te uiten en zijn kennis over te dragen was uitzonderlijk. Maar waar de verrassing zat, was bij zijn handelende vaardigheden. Dit is het vermogen om taken uit te voeren, te plannen en stappen op papier te zetten. Hier scoorde Colin ver beneden gemiddeld. Dit verklaarde ineens zo ontzettend veel. Zijn moeite met het schrijven van verhalen, het plannen van een rekenopdracht, en zelfs het opruimen thuis: Colin had moeite met het organiseren van meerstapsprocessen. Het was niet dat hij niet wílde, maar dat zijn brein hier niet goed op ingericht was.

Dit gaf veel nieuwe inzichten

Voor ons allemaal, inclusief zijn ouders, was dit een belangrijk moment. Het inzicht gaf ons een totaal ander beeld van Colin. Waar we eerst dachten aan een aandachtsprobleem, zagen we nu dat zijn uitdagingen vooral lagen in de praktische uitvoering van taken. Met deze kennis konden we gericht aan de slag.

Onderzoek bleek in dit geval van grote meerwaarde te zijn

Hoewel ik geen voorstander ben van snel onderzoeken, heeft dit onderzoek ons zoveel handvatten gegeven. We konden Colin nu ondersteunen op de gebieden waar hij het nodig had, zonder zijn sterke kanten uit het oog te verliezen. Straks gaat hij naar groep 5, en ik heb er vertrouwen in dat we samen met zijn nieuwe leerkracht verder kunnen bouwen op wat we nu weten.

IRIS

Wil jij ook niets missen van deze verhalen en artikelen?! Klik HIER om Kids&Kurken op Instagram te volgen.

Laat je email achter via de roze button onderaan deze blog, dan krijg je een bericht zodra er een nieuw deel van deze reeks wordt geplaatst!

17 gedachten over “Juf Iris: “Ik kon er de vinger niet precies op leggen, de IQ-test bij Colin gaf dan ook een heel verrassend beeld””

  1. mensen ga weg met het beeld van ziekte, het is geen ziekte. waar ouders aanvast houden is de ziekte zelf. ik kon nooit mee komen op school ik scoorde ver onder het gemiddelde, en werd als zwak begaafd gezien. maar het scholen systeem werkt niet voor mij, ik leerde niks net als iedereen, er wordt je gezegt wat je wel en niet mag weten, en examen vragen zijn niets anders dan wat je na zolang herhalen nog weet…! het is linker hersenhelft shit maar ondertussen wordt er niets gedaan aan de rechter hersenhelft, en in de rechter hersenhelft zit vaak de zogenaamde ziekte. het is geen ziekte maar een gave…! bijzonder creatief.

    Beantwoorden
  2. NLD: Een verschil van minimaal 15 punten tussen verbale IQ en performale IQ. Voor boekbespreking per hoofdstuk korte samenvatting laten maken (als ouder boek ook lezen) en niet hele boek. Speciale soort mindmaps. Alle lesboeken samenvatten en daarbij onbelangrijke info/woorden weglaten. werken met kleuren in tekst bv rood= belangrijk, geel=nuttig, blauw =leuk om extra te weten. Deze kinderen leren vaak auditief en niet via lezen dus hardop laten lezen of alles bespreken. Contact opnemen met RENN4 begeleider voor advies thuis +school. Ik spreek uit ervaring.

    Beantwoorden
  3. Dit is heel erg herkenbaar. mijn zoon kon bijvoorbeeld alle spelers inclusief de reserve spelers van alle voetbal elftallen op zijn 7de. En auto’s.

    Mijn zoon heeft NLD. een neurologische ziekte. verbaal super sterk, op papier sterk achterblijvende. Eerst stempel ADD, medicatie werkte averechts.

    Ik zou die richting opzoeken. Ga op zoek naar dr. A Serlier en contacteer haar.

    Beantwoorden
  4. Zeer herkenbaar. Ook bij mijn zoon van 8 kwam dit uit het intelligentieonderzoek en het verklaarde veel. Ik ben erg benieuwd wat er met deze kennis concreet is gedaan. Wij dachten ook: nu we dit weten zal het beter gaan. Maar de twee scholen waar mijn zoon inmiddels op heeft gezeten zeggen dat hun bestaande aanpak voldoende moet aansluiten bij zijn behoefte. Ondertussen dreigt mijn zoon opnieuw uit te vallen en weten we niet waar we de juiste begeleiding kunnen vinden.

    Beantwoorden
    • Je zou een kinderergotherapeut kunnen zoeken. Die zijn hier op gericht. Helpen plannen maken. Linkt op dyspraxie als ik dit lees. Wel kunnen, maar niet het weten hoe je er komt. Die stappenplannen kan een therapeut leren begeleiden.

      Beantwoorden
  5. Waar kan je een kind van 5 jaar laten testen?
    Hij wordt nl op scholen geweigerd omdat men vindt dat hij emotioneel afhankelijk is ,terwijl hij zijn vader niet eens kent.Het rapport klopt niet wat men gerapporteerd heeft.Hij zit het hele schooljaar thuis en moeder kan niet werken

    Beantwoorden
  6. ik mis in dit verhaal wat er dan is gedaan en veranderd voor deze leerling .
    niet alleen die test… maar juist de aanpak.
    en nog leuker wanneer er een positief resultaat is.
    wellicht kunnen dit tips zijn voor andere ouders of leerkrachten.

    Beantwoorden
    • Ik moest inderdaad ook aan DCD denken. Voor veel mensen onbekend. Dit is bij onze zoon ook vastgesteld. Dat vraagt ook om aanpassingen. Wij zitten nu in de fase welke aanpassingen dit dan zijn.

      Beantwoorden
  7. Hier een zoon van inmiddels 16 jaar, we zijn 5 scholen en 2 depressies verder. Mentaal opgebrand en kan hooguit een paar uur per week naar de opleiding want hij is angstig en snel opgebrand. Dit is nooit goed begeleid. Scholen weten zich geen raad. De maatschappij is ingericht op presteren. En als straf kon je met ee. beetje pech ook nog in het leerplicht stelsel, waar gedreigd wordt met hoge straffen. Maar ik blijf vechten voor wie hij is en dat niemand in een hokje geplaatst mag worden. Ooit zal hij zijn eigen succesverhaal schrijven.

    Beantwoorden
    • Veel sterkte. Mijn zoon is 8 en we zijn hard op zoek naar hulp omdat we ook vrezen dat dit opnieuw tot schooluitval en depressie leidt. Ik hoop erg met u mee dat uw zoon de juiste ondersteuning nog zal krijgen bij het vinden van zijn pad.

      Beantwoorden
  8. mijn zoontje had dit ook de zogenaamde performale kloof. zijn hersenen liepen ver vooruit op.zijn leeftijd waardoor hy verbaal heel sterk was maat zijn lichaam kon niet mee. hy kon niet uitvoeren nv op.papier wat de hersenen wouden dat was heel frustrerend en uite zich in slecht gedrag.
    achteraf gezien zoveel jaren later is dit echt niet goed aangepakt. als ik toen wist wat ik.nu weet.wij werden veel te sterk geduwd in de ass adhd hokjes ed waar hy helemaal niet thuishoort. zulke zaken zijn blijkbaar erg moeilijk in het gewone onderwijssysteem

    Beantwoorden
    • Heb je je zorgen buiten school om geuit en geprobeerd hem buiten school om te laten onderzoeken? Of waarom ligt het alleen aan school? Diagnostiseren is niet de taak van een school.

      Beantwoorden
  9. Wat fijn dat er ook leerkrachten bestaan die niet bij voorbaat leerlingen in hokjes plaatsen zodra er iets op leergebied niet goed gaat.
    ik kan daar helaas over meepraten,er zijn een heleboel kinderen die een disharmonisch ontwikkeling doormaken en dit had ik ook!

    Beantwoorden

Plaats een reactie