Ik ben het er niet mee eens: mobielgebruik in de klas moet kunnen

| , ,

Sinds 1 januari 2024 zijn mobiele telefoons en tablets in het voortgezet onderwijs verboden in de klas. Vanaf 1 augustus 2025 zijn telefoons ook in het basisonderwijs niet meer welkom. Hier ben ik het gewoon niet mee eens. En daar heb ik mijn redenen voor.

Ik ben voor een bewuste en vooral veilige integratie van telefoons in onderwijs èn werk. Een totaalverbod op mobieltjes in de klas lijkt namelijk niet de beste oplossing. Het leert kinderen om afleiding te vermijden, in plaats van ermee om te gaan. In de snel evoluerende wereld van vandaag is technologie niet langer een hulpmiddel, maar eerder een onmisbaar aspect van ons dagelijks leven. In het onderwijs biedt mobielgebruik een scala aan voordelen en mogelijkheden die de klasomgeving kunnen verrijken. Zie het als aanvulling en niet als vervanging.

De voordelen van mobielgebruik:

Toegang tot onbeperkte informatie

Mobiele apparaten bieden kinderen de mogelijkheid om snel toegang te krijgen tot een schat aan informatie. Dit stelt hen in staat om hun kennis uit te breiden buiten de grenzen van het lesmateriaal en de traditionele lesmethoden. In een wereld waar kennis voortdurend evolueert, is het vermogen om up-to-date informatie binnen handbereik te hebben een onmisbaar voordeel.

Interactief leren

Mobiele apps maken interactief leren mogelijk. Kinderen kunnen oefeningen maken, quizzen afleggen en deelnemen aan virtuele discussies. Dit bevordert niet alleen betrokkenheid, maar stelt leraren ook in staat om de voortgang van elk kind individueel bij te houden en gepersonaliseerde feedback te geven.

Collaboratieve werkomgeving

Mobielgebruik in de klas bevordert samenwerking en teamwerk. Via apps kunnen kinderen eenvoudig documenten delen, gezamenlijk aan projecten werken en in real-time communiceren. Dit stimuleert de ontwikkeling van samenwerkingsvaardigheden, essentieel voor succes in de moderne samenleving.

Verhoogde betrokkenheid

Kinderen zijn vaak al bekend met en enthousiast over mobiele technologie. Het integreren van deze technologie in het klaslokaal kan de betrokkenheid van de kinderen vergroten. Lesmateriaal kan worden gepresenteerd op een boeiende en visueel aantrekkelijke manier, waardoor leren leuk en stimulerend wordt.

Voorbereiding op de toekomst

Kinderen worden door mobielgebruik in de klas voorbereid op de toekomstige digitale wereld. Het ontwikkelen van digitale geletterdheid is net zo belangrijk als traditionele geletterdheid en wiskunde. Het gebruik van mobiele apparaten helpt kinderen essentiële vaardigheden te krijgen die nodig zijn voor hun toekomstige loopbaan.

Flexibiliteit in leermiddelen

Mobiele apparaten elimineren de noodzaak van zware schooltassen vol met boeken. E-books, online bronnen en educatieve apps bieden een milieuvriendelijkere en flexibelere manier om toegang te krijgen tot leermiddelen. Kinderen kunnen eenvoudig schakelen tussen verschillende bronnen en hebben hun lesmateriaal altijd bij de hand.

Natuurlijk moet er goed zicht gehouden worden op gezond gebruik van de mobiel in de klas. Tips voor effectief mobielgebruik in de klas:

Beheer afleiding

De leraar stelt duidelijke regels (waar, wanneer, hoe en onder toezicht) op voor mobielgebruik in de klas om afleiding te minimaliseren.

De leraar stelt concrete doelen

Zo blijft het kind gefocust.

De leraar werkt samen met ouders

Hij betrekt hen bij het proces.

Periodieke evaluaties

De leraar evalueert regelmatig de impact van mobielgebruik op het leerproces en past indien nodig aan.

Beveiliging en privacy

De leraar zorgt voor adequate beveiligingsmaatregelen en beschermt de privacy van kinderen bij het gebruik van mobiele apparaten.

Het integreren van mobielgebruik in de klas biedt onmiskenbaar talloze voordelen. Door deze technologie op een doordachte en effectieve manier te implementeren, kunnen scholen een stimulerende leeromgeving creëren die kinderen voorbereidt op de uitdagingen van de moderne wereld.

17 gedachten over “Ik ben het er niet mee eens: mobielgebruik in de klas moet kunnen”

  1. alle dingen die u beschrijft in het artikel zijn toch prima dingen voor een school PC? daar hebben ze ook onbeperkte informatie. Ik vind het echt een vreend artikel. overigens is allang bewezen dat schermgebruik slecht is voor kinderogen.

    een mobiletje hoort niet in de klas, klaar.

    Beantwoorden
  2. tja, u bent het er niet mee eens.
    dat mag natuurlijk.
    vervolgens een hele rits aan argumenten, waarvan grootste deel al door wetenschappers weerlegd is.
    mijn advies, schrijf niet vanuit een onderbuik gevoel, maar oefen uw vak uit en pleeg eerst research.

    Beantwoorden
  3. Sinds het verbod veel meer rust en leerrendement in het lokaal. Zelfs de leerlingen ervaren dit zo!! Eerst waren ze tegen, nu wil het grootste deel niet meer anders. Wie had dat gedacht??

    Beantwoorden
  4. als ouder ben ik blij dat de school van mijn kinderen zich richten op ouderwets leren en lezen ipv digitaal onderwijs, het is al meerdere keren aangetoond dat kinderen steeds minder bedreven zijn in bijvoorbeeld begrijpend lezen en spelling door de opkomst van digitale middelen.
    en dat kinderen moeten leren omgaan met digitale middelen vindt ik persoonlijk zo’n drogreden.. de meest digitaal wijze generatie van nu (millennials) is veelal tot een jaar of 12/13 opgegroeid zonder internet en nog langer zonder smartphone, als wij het op latere leeftijd op ons eigen houtje hebben kunnen uitvogelen dan kunnen de huidige en komende generaties dit ook, vergeet niet dat wij als millennials een grotere digitale groei hebben meegemaakt dat welke generatie ook en wij redden ons prima.
    laat kinderen lekker kind zijn zonder schermpjes verslaving en laat leerkrachten lekker hun werk doen zonder strijd om mobieltjes en andere schermpjes in de klas die alleen maar als stoorzender werken.

    Beantwoorden
  5. Er is alleen in dit stuk niet echt rekening gehouden met het puberbrein, dat nou eenmaal moeilijk onderscheid kan maken tussen wat goed is op langere termijn en wat goed voelt nu. Alsof kinderen hun mobiel dan ineens gaan gebruiken om hun leeromgeving te vergroten. Zullen er vast bij zitten hoor. Maar dit is nou typisch een gevalletje: theorie en praktijk.
    En volgens mij worden we helemaal niet slimmer bij veel gebruik van een smartphone. Je hoeft niks meer te kennen, want alles is online te vinden.

    Beantwoorden
  6. Ik werk ook in het onderwijs. Ik geef met enige regelmaat leerlingen de kans om hun telefoon te gebruiken op het moment dat we in de klas een Kahoot of LessonUp doen. als ondersteuning prima. Telefoons moesten bij ons al jaren in de bak en werden alleen teruggegeven tijdens de les om te gebruiken voor een educatief onderdeel. Toch lopen we daar ook al steeds tegen het probleem aan dat leerlingen bij elke piep of trillend geluid uit die bak (ookal zeg je het 100x, er staat altijd wel een telefoon niet op stil) opkijken om te zien of het om hun telefoon gaat, want stel je voor dat ze een bericht krijgen. Daardoor zijn ze gelijk allemaal even uit hun concentratie. En de hoeveelheid ouders die onder lestijd hun kind moet bellen of appen is ook dramatisch gestegen de afgelopen jaren… Ik ben het ermee eens dat we leerlingen moeten leren goed met hun telefoon om te gaan. Voor mij betekent dat dat we ze leren dat je hem onder schooltijd niet zomaar gebruikt. Net zoals dat je je telefoon er niet continu bij pakt als je aan het werk bent. Kinderen moeten dit nog leren, dus nemen we de telefoon in. Zo wennen ze er vanzelf aan om die telefoon even niet te bekijken.

    Beantwoorden
  7. wat een ontzettend naïeve blik op het gebruik van een mobieltje in de klas. Jammer dat de praktijk is op een mobieltje kun je op Insta, op Snap, kan je stiekem fotos maken, met je vrienden appen. Docenten hebben echt iets beters te doen dan hier voortdurend op te letten. Vraag me ook af of de redactie nu serieus denkt dat alles wat zij noemen niet allang is uitgeprobeerd. Zo vreselijk naïef

    Beantwoorden
  8. In theorie helemaal top. In de praktijk hebben we het meerdere jaren geprobeerd.
    Het is echt te veel afleiding, leerlingen hebben nu ook vaak een laptop . Zo kunnen ze ook snel alle informatie vinden (TikTok is geen gevalideerde bron). En meedoen aan een quiz of discussie. Ook kun je zo beter de websites die ze bezoeken in de gaten houden en kunnen ze minder snel stiekem andere dingen doen. De vaardigheden waar het stuk het over had kun je misschien wel beter aanleren op een laptop dan op een telefoon.

    Beantwoorden
  9. “Dit stelt ze in staat om hun kennis uit te breiden buiten de bestaande lesstof”
    Ja, met leuke kleding die in de aanbieding is, de nieuwste roddels over een klasgenoot en “Zou ik al een appje terug hebben van die ene leuke persoon? Maar het idee is juist dat kinderen op school andere dingen leren – zoals wat omschreven staat in die lesstof die de docenten aanbieden. Enne- daar worden kinderen dus juist van afgeleid door mobieltjes.

    “in real time communiceren”
    … Ze zitten toch in een klas? Lijkt me niet dat je daar een toestel voor nodig hebt. Zeker niet met allemaal appjes van je vrienden die omhoog poppen, en je aandacht wegtrekken.

    “Ze kunnen samen aan projecten werken”
    Wederom. Ze zitten in een klas.. Wat denk je dat ze daar een groot deel van de tijd doen (a)

    “Interactief leren” -> welke van deze dingen kan een kind niet zonder mobiel? oefeningen maken, quiz maken, en deelnemen aan “virtuele” discussie (ehm.. wat? dit klinkt als een dom sales praatje. Het gaat om de discussie immers, nietwaar? en die kan ook “live” in het klaslokaal”

    Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik denk dat ik m’n punt duidelijk heb gemaakt. Je noemt allerlei dingen die helemaal niet voorbehouden zijn aan gebruik van een mobieltje. Wat het mobieltje wel brengt is een enorme berg afleiding, waardoor kinderen de lesstof mislopen.

    Je klinkt als iemand die een hoop communicatie termen roept die van toepassing zijn in een bedrijf. Een school is echter geen bedrijf. Een school probeert leerlingen 1) bestaande stof bij te brengen, dus niet het nieuwste snufje te bedenken (dat doen ze in de levensfase daarna namelijk, met behulp van de basis die ze op school leren). 2) mensen zitten altijd al bij elkaar in het lokaal, en hoeven niet met “professionals” aan de andere kant van t land / de wereld te communiceren. Thuiswerken is geen ding bij kinderen, en je hoeft niet met een andere vestiging te communiceren. 3) De kinderen zijn jonger en simpelweg nog geen professionals met goede zelfbeheersing. Dat deel van het brein ontwikkelt zich pas na je 20e. De dopamine (verslavende) reactie van een mobieltje komt veel harder aan op hun jonge breinen.

    Kortom: Geen mobieltjes in de klas.
    Enne.. ik ben dus geen leraar 😉

    Beantwoorden
  10. helemaal eens. ook ik als docente zie de telefoon als niet meer dan een stoorzender. ik verzoek de redactie eens wat meer te verdiepen voordat men dit zo als mening plaatst. De nieuwe ouder, constant met mobiel achter de kinderwagen. Het hoogste woord over duurzaamheid maar ontwikkeling van het kind door er niet gericht mee te praten etc. Bizar.

    Beantwoorden
  11. Helemaal eens: een smartfoon is juist een extra leermiddel en scholen zouden dat moeten aangrijpen ipv zo ingewikkeld over te doen. In een smartfoon zit namelijk een veel grotere wereld dan in het hoofd van 1 leraar. Gebruik maken van die wereld in het onderwijs is een veel logischere stap dan “telefoon uit de klas”. Leraren klagen al vrij snel over hun werkdruk, zoals de leraar die hier ook al reageert. Een typische reactie en geen slimme. De smartfoon zou een enorm goed verlengstuk en hulpmiddel kunnen zijn voor de leraar. Een smartfoon is een soort van levens device geworden waar je echt wijs, handig en geïnformeerd door worden. Use it!

    Beantwoorden
    • Leraren klagen al heel snel over de werkdruk, zoals ook de leraar die hier reageert. En ouders schuiven al heel snel allerlei maatschappelijke problemen af naar de docent: kinderen die niet kunnen lezen omdat ze thuis alleen achter een scherm zitten, rekenen, sociaal zijn, motorisch achteruit gaan omdat ze nooit meer buiten spelen en nu ook verslaaft raken aan hun telefoon. Wederom de vraag: ik ben benieuwd wat voor werk je zelf doet en of je denkt dat het realistisch is wat er in het artikel wordt beweerd.
      Want er wordt ook heel veel geklaagd dat het onderwijs niet voldoet.

      Beantwoorden
      • Hoi E.
        Ik heb 20 jaar gewerkt als onderwijsassistent in het basisonderwijs (waarvan zo’n 8 jaar in het speciaal onderwijs) en nog 4 jaar als onderwijsondersteuner op de middelbare (vmbo en havo). Tegenwoordig doe ik sociaal werk. Ik heb het onderwijs verlaten omdat de muren te dik zijn en er te weinig soepel wordt gedacht. Ik kan met zekerheid zeggen dat leraren inderdaad snel klagen over werkdruk en het liefst alles willen houden zoals het was (behalve de “werkdruk” die altijd te hoog is). Wat leraren ook altijd doen als iemand uit een ander werkveld twijfelt over de werkdruk en starheid binnen het onderwijs: zeggen dat je dan zelf maar eens leraar moet worden. Zo arrogant. Kom met iets beters.

        Beantwoorden
        • Ik zou je graag eens willen ontmoeten voor het gegrond uitwisselen van ervaringen. Zo anoniem uitgemaakt worden voor arrogant bevalt me niet helemaal. Het klinkt alsof je een goed verhaal hebt, maar op deze manier komt het niet erg sympathiek over. Dan boom ik graag eens inhoudelijk met je door over je visie op het onderwijs, de rol van technologie hierin, de starheid van docenten en (mijn) arrogantie. Maar op dit medium beëindig ik mijn bijdrage even, want deze reacties kan ik weinig mee.

          Beantwoorden
    • Volgens mij begrijpt u het gebruik van smartphones niet helemaal. Zeggen dat je er wijs van wordt… in welke wereld leeft u? Die kinderen zitten alleen maar doelloos te scrollen en domme video’s te kijken op Tiktok. Overigens bent u niet zo wijs geworden dat u het woord “smartphone” goed kan schrijven, maar dat is een bijzaak.

      overigens kunnen kinderen informatie ook gewoon opzoeken in boeken op school PC’s

      Beantwoorden
  12. Ik ben wel heel benieuwd wat voor werk je zelf doet. Zo te zien heb je enorme verwachtingen van wat de docent allemaal kan doen. Ik -werkzaam in het onderwijs en voor het verbod- heb mijn twijfels bij alle extra taken die de leraar toebedeeld krijgt in het stuk. Dat voelt als een enorme verzwaring. Is dat realistisch?
    In mijn opinie is het ook heel relevant om leerlingen te leren dat de mobiel er weliswaar is, maar dat het ook functioneel en prima kan zijn het ding een aantal uur per dag niet te zien.

    Beantwoorden

Plaats een reactie