De rijstijl van mensen, de regels… Het is allemaal anders in Curaçao dan in Nederland

| ,

De eerste week vliegt voorbij

Terwijl Farley gewoon doorgaat met zijn opdracht, ben ik even “in between jobs” en zorg ik voor Vive. De week staat in het teken van regelen en overal heen rijden om spullen voor het huis te verzamelen. Hoog op het lijstje staat het regelen van auto’s. En ja, auto’s in meervoud, want op Curaçao doe je alles met de auto. In de eerste week merken we al hoe beperkend het is om maar één auto te hebben: als de ene weggaat met Vive, kan de ander niet weg. Vive gaat pas na 3 weken naar de opvang, maar zelfs haar halen en brengen doen we met de auto (700 meter verderop). Er zijn verschillende redenen om de auto te pakken als je ergens naartoe moet.

De rijstijl van mensen, de regels… Het is allemaal anders dan in Nederland

‘Geef het door, rechts gaat voor’? Dat geldt hier niet. Het draait om voorrang geven en nemen. De wegen zijn verschrikkelijk slecht, vol hobbels en kraters, zonder duidelijke wegmarkering. Om deze te vermijden, slingeren mensen vaak rond. Omdat er geen fiets- of voetpaden zijn, is het niet veilig om langs de kant van de weg te lopen. Je ziet wel mensen wandelen (of fietsen), maar meestal uit noodzaak omdat ze geen auto hebben. Toch is het niet aan te raden. Er rijden ook busjes rond, maar ze zijn niet zo betrouwbaar en je doet er vaak uren over om op je bestemming te komen.

Dit betekent dat mijn aantal stappen op een dag drastisch is gedaald

Even wandelen naar de supermarkt, de kinderopvang, met de hond Frenkie, of gewoon een rondje lopen? Dat valt ineens weg. Dus ga ik maar naar de sportschool, in de airco, om toch aan mijn beweging te komen.

Na een paar dagen vind ik een prachtige tweedehands auto op Facebook, van een gezin dat teruggaat naar Nederland

Het is een Ford Escape uit 2012, net voorzien van een grote beurt. Het is de dag voordat we onze huurauto moeten inleveren, dus het komt perfect uit dat we meteen een nieuwe auto hebben gevonden. Drie dagen later, op weg naar huis vanaf het strand met Vive achterin, krijg ik midden op de rotonde het stuur nauwelijks nog gedraaid. Ik moet al mijn kracht gebruiken om überhaupt de bocht door te komen. Geen goed teken dus… Thuis constateert Farley hetzelfde na een ritje en na wat onderzoek blijkt het een kapotte stuurpomp te zijn. Wat een tegenvaller… We zoeken een garage om de auto te laten repareren, maar lopen meteen tegen problemen aan: tijd, onderdelen en geld.

De meeste garages hebben pas over 3-4 weken tijd

De benodigde onderdelen moeten worden besteld en geïmporteerd vanuit Amerika. En de kosten zijn veel hoger dan verwacht. We kiezen ervoor om de auto naar de monteur te brengen waar hij altijd in onderhoud is geweest. Hij heeft een kerkhof aan Fords en kan waarschijnlijk een stuurpomp uit een andere auto halen. Dit scheelt aanzienlijk in kosten, maar het duurt wel lang. Uiteindelijk zijn we de auto 5 weken kwijt en moeten we een tijdelijke auto huren. In de tussentijd kijken we naar een andere auto, ook van een gezin dat teruggaat naar Nederland. Een enorme Amerikaanse Chevrolet Tahoe, met 7 zitplaatsen, handig met een tweeling op komst. We laten een aankoopkeuring uitvoeren en ontdekken dat de motorsteunen en schokdempers vervangen moeten worden, een flinke kostenpost. We weten dit goed mee te nemen in de onderhandeling, maar de uiteindelijke offerte valt nog hoger uit. Wat een pech…

De tweede dag dat we deze auto hebben, merk ik al dat de airco het niet meer doet

De radio valt uit en ook de raampjes werken niet meer. Eenmaal thuis start de auto helemaal niet meer. Wat een pech… Een monteur komt langs en constateert een kapotte dynamo. Weer 500 euro armer. Een paar dagen later krijgen we nog een lekke band en gaat ook het olielampje branden. De grote beurt komt sneller dan gedacht. Wel even wennen na 8 jaar leaseauto’s in perfecte conditie in Nederland. Maar ook de wegen, het klimaat, de hitte, het zand… Alles zorgt ervoor dat de levensduur van auto’s hier echt anders is dan in Nederland. De auto’s krijgen veel te verduren door de slechte wegen, dus ze hebben vaker onderhoud nodig. Een nieuwere auto is beter bestand, maar de afschrijving gaat ook sneller vanwege alle externe factoren.

Je kijkt je ogen uit met wat er allemaal over de weg rijdt aan auto’s die soms letterlijk aan elkaar hangen met ducktape! Maar ook dat heeft zijn charme 😉

MEIKE

Plaats een reactie