Het zijn onrustige, roerige, onzekere, bizarre en onwerkelijke tijden. Alsof de wereld in oorlog is tegen het Corona virus. Van een vrij land naar, tot nadere berichtgeving, ineens weken thuis. Geen school, volledig thuis werken of noodgedwongen thuis zijn. Allereerst heel veel liefde voor alle mensen die voor andere mensen moeten blijven zorgen in welke context dan ook! Leraren die nu volledig lesprogramma’s online moeten gaan vormgeven en op afstand moeten gaan lesgeven. Voor iedereen is dit enorm schakelen. Voor jullie, leraren, dus ook een enorme dosis liefde en respect!
Maar dan nu jij als ouder, die ineens met je kinderen (in welke leeftijd dan ook), thuis zit. Mogelijk heb je al een druk dag- en weekschema gemaakt om deze weken door te komen.
-
Maak samen een dagslinger met duidelijke ritmekaarten eraan. Wij hebben bijvoorbeeld: ontbijt, spelen, fruit, buiten, lunch, school, rust, crea en diner. Knutsel een aanwijs-wasknijper voor op de lijn. Kinderen hebben juist in deze dagen behoefte aan structuur en regelmaat.
Daar binnen moet ook de lesstof verwerkt worden vanuit school. Het zal best een beproeving zijn en worden om dit vol te houden. Daarom wil ik nu ook benadrukken en laten zien, dat spelen ook leren is. Dat ‘aanrommelen’ heel leerzaam kan zijn! Ik ben Lisa en ben een kleine 10 jaar werkzaam geweest binnen de kinderopvang. In december 2018 ben ik afgestudeerd als Ecologisch Pedagoog. Momenteel werk ik met kinderen met een beperking in verschillende settingen (naja momenteel werk ik niet, want los van de Corona ben ik met zwangerschapsverlof). Tijdens mijn studie en mijn ervaring in de praktijk, heb ik een duidelijke visie omtrent de ontwikkeling van het kind gevormd. Ik sta dan ook voor: ruimte geven voor de eigenheid en creativiteit van ieder kind. Ik wil kinderen laten ontwikkelen in een veilige omgeving, die uitnodigend is, waar er ingespeeld wordt op de behoeftes van kinderen, waarin zij zelfvertrouwen opbouwen, mogen experimenteren, ervaren, ontdekken, leren en bovenal zichzelf mogen zijn! Om dit te realiseren is het van belang om een omgeving te creëren; waarin kinderen kunnen onderzoeken en experimenteren. Het is dus de kunst om materiaal aan te bieden dat uitnodigt tot onderzoeken en ervaren en bovenal wat het kind inspireert.
TO DO
-
Experimenteren met maïzena
-
Met de ijslollystokjes werden er vliegtuigen gemaakt die hoog door de lucht gingen vliegen.
-
Verven op blanco papier met verfrollers, spatels en een badspons.
-
Spelen met water en zand. Voeg hier wat bekers, doppen, trechters, lege flessen en wat lepels aan toe of extra materialen als; rijst, pasta soorten, scheerschuim, kurken, klei, knopen, rietjes, kralen, bloem, linzen, erwten, bonen, doppen en zout.
En tot slot: terwijl kinderen bezig zijn in het moment, in het moment van koers veranderen, vaardigheden oefenen, mogelijkheden ontdekken, nieuwe ideeën uitwerken en gaandeweg tegenkomen, zijn ze enorm in hun spel aan het leren. Terwijl dit misschien lijkt als wat ‘aanrommelen’, maar weet dat dit ‘aanrommelen’ wel degelijk dus LEREN is! Ervaringsgericht leren en leren omdat het kind het zelf wil en geïnteresseerd is in wat het doet. Sterker nog, het is dan bezig met zijn natuurlijke manier van leren. Dus geen stress als jij met je kind afwijkt van het dagschema en samen lekker zo nu en dan ‘aanrommelen’.
Heel veel liefde voor jullie allemaal, want het is de liefde die ons op de been houdt in deze bizarre tijden.
LISA EN TEAM KIDS EN KURKEN